Slide Show

معاون رییس جمهور: حکومت موقت جایگاه قانونی و حقوقی ندارد

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور امروز چهار شنبه ۵‌سنبله در همایش گرامی داشت از «عاشورای حسینی» در وزارت تحصیلات عالی کشور اشتراک و پیرامون مسایل مرتبط به گفتگوهای صلح، ارزش‌های امارت و جمهوریت و افزایش خشونت گروه طالبان سخنرانی کرد که در این گزارش به بخش‌های مهم آن اشاره می‌گردد:

امارت و جهموریت
جدال‌ جمهوریت و امارت از دوسال به این طرف از موضوعات داغ در فضای سیاسی و گفتگوهای صلح با طالبان بوده است. توافق‌نامه سیاسی که میان ایالات متحده آمریکا و گروه تروریستی طالبان به امضا رسید نیز بحث امارت و جمهوریت، موضوع محوری این توافق را تشکیل می‌داد.
پس از رهایی ۵۰۰ هزار زندانی طالبان و احتمال آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، بحث جمهوریت و امارت بیش از هرزمان دیگری برجسته شده است. معاون رییس جمهور در همایش تجلیل از «عاشورای حسینی» گفت که مردم افغانستان در دورهی امارت و جمهوریت قرارگرفته است:
«امروز مردم افغانستان در دو راهی امارت و جمهوریت قرار گرفته‌اند. بدون شک مردم ما جمهوریت را انتخاب کرده‌اند. نظام جمهوریت که متکی به اراده و آرای مردم است، به ارزش‌های اسلامی و به راه و رسم امامان و پیشوایان دین و به اصول و اهداف نهضت عاشورا و به عدالت و برابری و آزادی نزدیکتر است تا امارتی که در رأس آن یک فرد با اندیشه‌های تاریک استبدادی قرار داشته و سرنوشت بیش از ۳۰ میلیون نفوس کشور را به گروگان بگیرد و زن و مرد باعزت این کشور را با محاکم صحرایی و با دره و شلاق مجازات کند».
معاون رییس جمهور می‌گوید که نظام امارت کشور را به طرف استبداد و دیکتاتوری سوق می‌دهد. او از گروه طالبان می‌خواهد که در سایه چتر قانون اساسی و نظام جمهوریت بیایند و با رای مردم در قدرت سیاسی کشور شریک شوند:
«ما قبول داریم که گروه طالبان جزء مردم افغانستان هستند اما بیایند در سایه چتر قانون اساسی و نظام جمهوریت، در کنار سایر اقشار و گروه‌های سیاسی و فرهنگی مردم قرار بگیرند و با رأی مردم در قدرت سیاسی شریک شوند. دوره حاکمیت استبداد و سیاست های تغلب، انحصار و حذف برای افغانستان امروز جوابگو نیست. مردم افغانستان با فقر و گرسنگی می سازند اما شلاق ستم و تبعیض را هرگز تحمل نمی‌توانند».
سروصدای حکومت موقت
معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان‌اش در همایش گرامی داشت از «عاشورای حسینی» به سروصدای تشکیل حکومت موقت اشاره کرد که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۸ مطرح بود. مخالفین سیاسی حکومت که اکثرا رهبران جهادی را در برمی‌گرفت، تلاش ورزیدند تا مانع برگزاری انتخابات شده و حکومتی تحت نام حکومت مشارکتی، حکومت همه‌شمول و یا اداره موقت بسازند. اما حکومت وحدت ملی با دعوت لویه جرگه «نقشه راه» را برای گفتگوهای صلح ترسیم کرد، انتخابات ریاست جمهوری را برگذار کرد که اکنون افغانستان دارای حکومت مبتنی بر اراده مردم شده است، اما هنوزم تشکیل حکومت در مجالس مخالفین سیاسی حکومت و گروه طالبان مطرح است.
معاون رییس جمهور برای کسانی که خواب حکومت موقت را می‌بینند گفت که اداره موقت جایگاه قانونی و حقوقی ندارد و به معنای فروپاشی نظام است:«کسانی که در آشفته بازار سیاست، اداره موقت را خواب می‌بینند باید بدانند که افغانستان به عقب بر نمی‌گردد. اداره موقت در شرایط کنونی هیچ جایگاه قانونی و حقوقی و یا ضرورت سیاسی و اجتماعی ندارد. اداره موقت به معنای فروپاشی نظام است».

افزایش خشونت طالبان
با نزدیک شدن گفتگوهای بین‌الافغانی، رهایی چهار صد زندانی خطرناک طالبان، این گروه تروریستی حملات شان را در سراسر کشور و خصوصا در هزاره‌جات از سر گرفته‌است. نوار مرزی ولسوالی لعل و سرجنگل، راه‌رمه در مر بوطات قریه لوره شیو ولسوالی پاتو ولایت دایکندی و منطقه زردالو-علی آبادتمکی در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی از جمله مناطق هزاره‌جات استند که طالبان طی هفته‌های گذشته حمله کردند و از مردم ملکی قربانی گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که طالبان به تعهدات شان با حکومت افغانستان و کشورهای دخیل در پروسه صلح پایبند نیستند و دست از خشونت و کشتار و جنایت بر نمی‌دارند.
سرور دانش گفت که طالبان فضای ترور و جنایت را در بخش‌های وسیع از کشور ایجاد کرده و مردم صلح‌جوی هزاره‌جات را تحت فشار قرار داده‌اند:«در این اواخر مردم بی‌دفاع و صلح‌جوی مناطق مرکزی هزاره‌جات را نیز تحت فشار قرار داده‌اند و در روزهای اخیر در اثر حملات طالبان در سه ولسوالی ولایت دایکندی و مناطق دیگر ده‌ها تن به شهادت رسیده‌اند.
معاون رییس جمهور به گروه طالبات اخطار داده است که اگر پا به هزاره‌جات بگذارند، بیرون شدن از آن برای شان دشوار خواهد بود و مردم هزاره با آنکه طرفدار جنگ نیستند، اما در صورت تعرض تا آخرین نفس از خود دفاع می‌کنند:
«طالبان باید بدانند که اگر پا به هزاره‌جات بگذارند، وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون شدن از آن برای شان بسیار دشوار خواهد بود. مردم هزاره‌جات هرگز مردم جنگ طلب و طرفدار تشدید خشونت نبودند و نیستند ولی اگر خانه و سرزمین آنان مورد تعدی قرار بگیرد تا آخرین نفس از خود دفاع خواهند کرد».

About the author

مدیر وبسایت

مدیر وبسایت

Add Comment

Click here to post a comment