Slide Show

معاون رییس جمهور: شهید وحدت ملی بدست طالبان مظلومانه به شهادت رسید

« تمام مردم افغانستان در رژیم سابق طالبان دچار آسیب شده ولی جامعه هزاره افغانستان به دلیل ساختار فرهنگی و قومی خود بیشترین آسیب را از نظام و حاکمیت طالبان متحمل شده است و نیز شهید وحدت ملی استاد مزاری، رهبر جامعه هزاره، به دست طالبان مظلومانه به شهادت رسیده است».

جاده‌ابریشم: سرور دانش معاون دوم رییس جمهور روز یکشنبه ۲۵ جوزا با استیفانو پونتیکورو نماینده‌ی ارشد ملکی ناتو در افغانستان طی کانفرانش ویدیویی در مورد مسایل مربوطه به صلح و مبارزه با کوید۱۹ در افغانستان گفتگو کردند.
معاون رییس جمهور از آمادگی‌های دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی گفت که حکومت افغانستان برای نشان دادن حسن نیت در راستای گفتگوهای صلح اقدامات لازم را انجام داده و تعداد زیادی زندانیان گروه طالبان را از زندان‌های دولت افغانستان آزاد کرده است.
سرور دانش خاطر نشان کرده است که در برخی از موارد مشکلات تخنیکی و موانع حقوقی و امنیتی وجود دارد که باعث کندی در رهایی زندانیان گروه طالبان شده است.
معاون دوم رییس جمهور همچنان گفته است که گروه طالبان باید تعهدات خود را در مورد قطع روابطه شان با گروه‌های تروریستی و کاهش خشونت‌ها علیه نظامیان و شهروندان افغانستان، انجام دهد.
در مقابل نماینده‌ی ارشد ملکی ناتو در افغانستان به معاون رییس جمهور اطمنان داده است که سازمان ناتو و کشورهای عضو این سازمان تا ختم موفقانه‌ی پروسه صلح افغانستان در کنار دولت و مردم افغانستان باقی بمانند و از دست‌آوردهای مشترک افغانستان و جامعه بین المللی دفاع ‌کنند.
نماینده‌ی ارشد ملکی سازمان ناتو در افغانستان از نگرانی‌های اقوام افغانستان راجع به گفتگوی صلح یاد آوری کرده و نیز مطالبات و نگرانی‌های جامعه هزاره را در این خصوص از نگاه معاون دوم رییس جمهور جویا شده است.
در خبرنامه‌صفحه مطبوعاتی معاونیت دوم رییس جمهور به نقل از سرور دانش آمده است که جامعه هزاره بیش‌ترین آسیب را از گروه طالبان دیده و استاد مزاری، رهبر جامعه هزاره بدست گروه طالبان مظلومانه به شهادت رسیده است:« تمام مردم افغانستان در رژیم سابق طالبان دچار آسیب شده ولی جامعه هزاره افغانستان به دلیل ساختار فرهنگی و قومی خود بیشترین آسیب را از نظام و حاکمیت طالبان متحمل شده است و نیز شهید وحدت ملی استاد مزاری، رهبر جامعه هزاره، به دست طالبان مظلومانه به شهادت رسیده است».
سروردانش درعین حال تاکید کرده است که مطالبات و نگرانی‌های جامعه هزاره نمی‌تواند جدایی از مطالبات و نگرانی‌های سایر شروندان کشور باشد:«خواست و مطالبات جامعه هزاره در موضوع گفتگوهای صلح، جدا از سایر شهروندان کشور نیست و یک خواست مشترک عمومی مبتنی بر حفظ دست آوردهای دو دهه اخیر، نظام مبتنی بر انتخابات، صیانت از حقوق اساسی شهروندان، حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان و ارزش‌های مدنی می‌باشد».
قرار است به زودی متباقی زندانیان گروه طالبان مطابق توافق دوحه که میان این گروه و ایالات متحده آمریکا به امضاء رسیده بود از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شوند و مذاکرات میان افغانان آغاز گردد.

About the author

مدیر وبسایت

مدیر وبسایت

Add Comment

Click here to post a comment