تحلیلی گزارشها

امریکا بر مقام‌های طالبان محدودیت صدور ویزا وضع کرد

 

جاده‌ی ابریشم: ایالات متحده‌ی امریکا، در واکنش به سیاست‌ها و اعمال پالیسی‌های محدود‌کننده‌ی طالبان بر زنان افغانستانی، بر مقام‌های این گروه، محدودیت صدور ویزا را وضع کرده است.

این محدودیت، برای مقام‌های کنونی و سابق طالبان، اعضای گروه‌های مسلح غیردولتی و سایر افرادی که ممکن است در اعمال محدودیت و خشونت بر زنان و دختران در افغانستان نقش داشته باشند، وضع شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا، روز گذشته –سه‌شنبه، ۱۹ میزان-، در بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان با اعمال پالیسی‌های محدود‌کننده، مانع کار، انتخاب شغل و نقض آزادی و حریم خصوصی زنان شده است.

آقای بلینکن، گفته است که محدودیت صدور ویزا شامل اعضای خانواده‌ی مقام‌های طالبان و کسانی که در اعمال محدودیت و خشونت بر زنان در افغانستان نقش داشته ‌اند، می‌شود.

بر اساس قوانین امریکا، اعضای فامیل، همسر و فرزندان را در بر می‌گیرد.

وزیر امور خارجه‌ی امریکا، گفته است که طالبان بر خلاف وعده‌های شان مبنی بر احترام به حقوق بشر، مجموعه‌ای از پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را صادر کرده‌ اند که زنان را از مشارکت در زندگی عمومی، دست‌رسی به آموزش و کار محروم کرده است.

او، از سایر کشورها نیز خواسته است که اقدام‌های مشابهی را روی دست بگیرند و بر این پیام تأکید کنند که تنها دولتی در افغانستان مشروعیت خواهد داشت، که از همه مردم آن کشور نمایندگی کرده و از حقوق بشر حمایت کند.

آنتونی بلینکن، افزوده است: «ایالات متحده‌ی امریکا قویاً از مردم افغانستان حمایت می‌کند و متعهد است که برای حفاظت و ارتقای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان، به شمول زنان و دختران، همه تلاش‌خود را به کار بندد.»

امریکا در حالی بر مقام‌های طالبان محددویت صدور ویزا را وضع می‌کند که به تازگی رهبر این گروه، به مقام‌های استخبارات طالبان دستور داده است که برای تطبیق شریعت که به طور مستقیم حقوق زنان را هدف قرار می‌دهد، توجه خاص کند.

گفتنی است که در شریعت طالبانی، زنان و دختران از حقوق اساسی شان مانند حق دست‌رسی به آموزش، حق کار و بخش زیادی از آزادی‌های فردی و اجتماعی، محروم استند.

طالبان بنا به حکم شریعت مدنظر شان، در بیش‌تر از یک سال گذشته، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کرده اند.