خبری گزارشها

تیرباران مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایران؛ قمی: صحت ندارد/طالبان: تحقیق می‌کنیم

جاده‌ی ابریشم: حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سفیر ایران در افغانستان، گزارش‌های تیرباران‌شدن پناه‌جویان افغانستانی توسط مرزبانان ایران را رد کرد.

او، امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان)، در حساب کاربری اکس خود، نوشته است: «در نتیجه‌ی پیگیری‌های مستقیم از طریق منابع معتبر تا این لحظه، مشخص گردید که اخبار در زمینه‌ی جان‌باختن ده‌ها اتباع غیرقانونی در مرز سروان صحت ندارد.»

با این حال، قمی حق برخورد با ورود غیرقانونی شهروندان افغانستان به ایران را برای مرزبانان این کشور محفوظ دانسته است. او افزوده: «برخورد قانونی با ورود غیرقانونی اتباع غیرمجاز، حق مشروع کشورهاست و نیروهای مرزبانی هر کشوری، موظف به جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی استند.»

پیش‌تر سازمان حال‌وش با استناد به شواهد ویدیویی و تصویری، گزارش داده که نزدیک به ۳۰۰ افغانستانی هنگام عبور از مرز ایران، با برخورد به کمین مرزبانان این کشور کشته و زخمی شده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، تیرباران‌شدن شهروندان افغانستان توسط مرزبانان ایران را شایعه خوانده است.

او، امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان) در حساب کاربری اکس خود، نوشته: «شایعاتی مبنی بر شهادت و مجروح‌شدن تعدادی از اتباع افغانستان در مرز مشترک ایران و پاکستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود، ارگان‌ها و نمایندگی‌های مختلف دیپلماتیک در حال بررسی این موضوع استند.»

حمیدالله فطرت، معاون سخن‌گوی طالبان نیز، امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان) در حساب کاربری اکس خود، نوشته که این گروه تحقیقات پیرامون کشته‌شدن ده‌ها شهروند افغانستان توسط مرزبانان ایران در سیستان و بلوچیستان را آغاز کرده‌اند. او، گفته که نمایندگی‌های مختلف طالبان در ایران این موضوع را بررسی خواهند کرد.

در همین حال، نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، تیراندازی مرزبانان ایران به مهاجران افغانستانی را محکوم کرده و خواهان بررسی کامل این رویداد شده است.

این نمایندگی، امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان) در بیانه‌ای گفته که گزارش‌هایی در مورد تیرباران‌شدن صدها مهاجر افغانستانی از سوی مرزبانان ایران در منطقه‌ی سروان، مرز میان ایران و پاکستان را دریافت کرده است. در بیانیه آمده است: «این اقدام غیرانسانی، مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی، حقوق بشر، حقوق مهاجران و روحیه‌ی برادری بین دو کشور دوست و همسایه است.»

محمد فرید حمیدی، دادستان کل پیشین افغانستان نیز، امروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان)، کشتار پناه‌جویان افغانستانی از سوی نیروهای مرزبانی ایران را جنایت علیه بشریت خوانده و غیرانسانی توصیف کرده است. او، گفته است که طالبان توان دفاع از حقوق شهروندان افغانستان در خارج از مرزهای این کشور را ندارند و در این مورد، احساس مسئولیت نمی کنند.

حال‌وش، در گزارش‌های بعدی‌اش به نقل از یکی از کارمندان یک درمانگاه محلی در شهر ماشیکیل سیستان و بلوچیستان، نوشته است: «شماری از مهاجران مجروح افغان که در پی تیراندازی مامورین مرزی جمهوری اسلامی به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند، پیش از رسیدن پلیس محلی برای صورت‌جلسه و تشکیل پرونده‌ی قضایی برای ادامه‌ی درمان، این مرکز درمانی را ترک کرده‌اند.»

حال‌وش، با استناد به یکی از باشندگان شهر نیوکندی در ایالت بلوچستان پاکستان نیز، نوشته است: «ده‌ها نفر از مهاجرین افغانستان که قصد ورود به کشور ایران را داشتند، در منطقه‌ی مرزی کلگان سراوان هدف تیراندازی مستقیم قرار گرفته و کشته و زخمی شده‌اند که شمار زیادی از آنان، اهل ولسوالی غرماچ (غرماش) بادغیس افغانستان می‌باشند.»

به گزارش حال‌وش، بیش‌تر این افراد جوان و کم‌سن بوده‌اند و زخمیان عمدتاً از ناحیه‌ی کمر و پا مورد تیراندازی قرار گرفته‌اند.

دو مهاجر افغانستانی که از تیراندازی مرزبانان ایران، جان سالم به در برده اند، شامگاه یک‌شنبه، ۲۲ میزان، در فایل‌های صوتی که در رسانه‌ها منتشر شده، می‌گویند: «نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مرز کلگان سراوان، ۲۶۰ تن از آن‌ها (مهاجر افغانستانی) را در تیراندازی کشته‌اند.»
حال‌وش بر اساس اسناد و شواهدی که به دستش رسیده، می‌گوید: «تعداد مهاجران افغان حدود ۳۰۰ نفر بوده‌اند که از این تعداد، فقط ۶۰ الی ۷۰ نفر زنده مانده‌اند و بقیه‌ی افراد کشته یا به شدت مجروح شده‌اند.»

این در حالی است که اخیراً بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از ایران افزایش یافته است.

بر اساس تصمیم حکومت ایران، قرار است دو میلیون مهاجر غیرقانونی افغانستانی تا پایان سال روان، از ایران اخراج شوند.

گفتنی است که پیش از این نیز، بارها از خشونت مرزبانان ایران در برابر مهاجران افغانستانی گزارش شده است.