خبری گزارشها

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل: بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می‌کند

جاده‌ی ابریشم: تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین گزارش خود، نوشته که بیش از ۲۰ گروه تروریستی به شمول شبکه‌ی القاعده، تحریک طالبان پاکستان و داعش در افغانستان فعالیت می‌کند.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد، در پانزدهمین گزارش خود به شورای امنیت این سازمان، از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان خبر داده و گفته که شبکه‌ی القاعده در حال تنظیم و تقویت نیروهای خود در افغانستان است. گزارش افزوده که فرماندهان و مربیان شبکه‌ی القاعده، به طور مداوم در افغانستان درحال رفت‌وآمد برای تنظیم گروه‌های پراکنده‌ی این شبکه استند. این شبکه فعالیت‌های خود را در افغانستان به صورت مخفیانه انجام می‌دهد تا بر تعهد گروه طالبان نسبت به توافق‌نامه دوحه، خدشه‌ای وارد نشود.

در گزارش آمده که شبکه‌ی القاعده در انجام حمله‌ها در خارج از افغانستان هنوز توانایی لازم را ندارد؛ اما در تلاش گسترش روابط خود با سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد گفته است: «افراد القاعده مستقر در افغانستان، به تعامل با جنگ‌جویان، مبلغان، استخدام‌کنندگان و تأمین‌کنندگان مالی ادامه می‌‌دهند. مربیان باتجربه به افغانستان سفر کرده‌اند تا امنیت سلول‌های پراکنده را افزایش دهند.» گزارش افزوده که شبکه‌ی القاعده در جست‌وجوی راه‌های هم‌کاری با جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله است. بر اساس این گزارش، القاعده به دنبال گسترش فعالیت‌ها و تقویت ساختارهای نظامی در هم‌کاری با طالبان در شمال افغانستان است؛ تا توانایی انجام عملیات‌های مشترک در آسیای مرکزی را افزایش دهند.

بر اساس گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد، القاعده در ننگرهار، کنر، نورستان، کندهار و تخار پایگاه‌های آموزشی دارد و فرماندهان این شبکه به ویژه فرماندهان عرب آن، در این پایگاه‌ها حضور دارند. گزارش افزوده که ریاست ۳۱ استخبارات طالبان، مسئول ارتباط با جنگ‌جویان خارجی بوده و بر اساس دستور این ریاست، جنگ‌جویان خارجی در افغانستان باید از حضور در شهر کابل بپرهیزند. بر اساس این گزارش، القاعده هزار و ۸۰۰ تا دو هزار جنگ‌جو در کندهار، هلمند، نیمروز، فراه و هرات دارد.

تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت، از افزایش توان نظامی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان نیز خبر داده و گفته که هم‌کاری این گروه با شبکه‌ی القاعده، تحریک طالبان پاکستان را به یک تهدید فرامنطقه‌ا‌ی تبدیل کرده است. بر اساس گزارش، تحریک طالبان پاکستان، نزدیک به شش هزار تا شش هزار و ۵۰۰ جنگ‌جو در افغانستان دارد و از بزرگ‌ترین گروه های تروریستی در این کشور است. در گزارش آمده که شبکه‌ی حقانی، در انتقال سلاح و هم‌چنین آزادکردن زندانیان داعش به شرط پیوستن به تحریک طالبان پاکستان، به این گروه کمک می‌کند.
تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد، حضور و فعالیت‌های داعش شاخه‌ی خراسان در افغانستان را یکی دیگر از تهدیدهای جدی برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان خوانده است. بر اساس گزارش، گروه داعش با رویکرد تساهل‌آمیزتری، برای جذب نیرو به ویژه نیروهای طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان تلاش می‌کند. گزارش افزوده که داعش در سال جاری در افغانستان حمله‌هایی را با تأثیر بالا و دقیق بر اقلیت‌های مذهبی انجام داده که باعث تلفات زیادی شده است.

در گزارش آمده که برخلاف ادعای طالبان مبنی بر نابودی داعش، این گروه با انجام عملیات‌های بزرگ‌تر در افغانستان و بیرون از افغانستان، ثابت می‌کند که در حال تبدیل‌شدن به تهدید جدی فرامنطقه‌ا‌ی است. بر اساس تخمین شماری از اعضای سازمان ملل متحد، داعش در منطقه بین چهار تا شش هزار نیروی جنگی دارد. در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد، آمده که داعش در نهادهای امنیتی طالبان از جمله وزارت‌خانه‌های دفاع، داخله و ریاست استخبارات نفوذ کرده و از این طریق، عملیات‌های غافل‌گیرکننده‌‌ای را بر طالبان انجام می‌دهند.

تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد، در این گزارش، فهرست جدید از مقام‌های طالبان که تحت تحریم‌های شورای امنیت قرار دارند را منتشر کرده است. براساس این فهرست، ۶۱ مقام ارشد به شمول ۳۵ عضو کابینه گروه طالبان تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار دارند.

محمدحسن آخوند، رییس‌الوزرای طالبان؛ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی؛ عبدالسلام حنفی معاون اداری و عبدالکبیر معاون سیاسی ریس الوزرا؛ امیرخان متقی، وزیر خارجه و سراج الدین حقانی وزیر داخله‌ی طالبان؛ عبدالحق وثیق، رییس عمومی استخبارات؛ نورمحمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف؛ خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات‌وفرهنگ؛ حمیدالله آخوند، وزیر ترانسپورت؛ محمد حنیف، وزیر اقتصاد؛ محمد عیسا ثانی، وزیر فواید عامه؛ حمدالله نعمانی؛ وزیر شهرسازی و مسکن؛ عبدالطیق منصور، وزیر انرژی و آب؛ هدایت‌الله بدری، وزیر معادن و پترولیم و نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، شامل این فهرست استند.

بر اساس تحریم‌های ملل متحد، آن شمار از مقام‌های طالبان که در فهرست تحریم‌های این سازمان قرار دارند، نمی‌توانند بدون اجازه‌ی شورای امنیت به بیرون از افغانستان سفر کنند و دارایی‌هایی آن‌ها در خارج از کشور نیز مسدود شده است.