Uncategorized اسلایدر حقوق بشر زنان کودکان

شماری از زنان در واکنش به نصاب تازه‌ی آموزشی طالبان اعتراض کردند

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان عضو «مکتب انتقادی کابل»، در واکنش به تغییر نصاب آموزشی معارف که اخیراً در رسانه‌ها همگانی شده، می‌گویند که طالبان از دوره‌ی ابتدایی مکتب، در اذهان کودکان، فرهنگ انتحار را با تقدس‌گرایی به نام «جهاد» نهادینه می‌سازند.

آن‌ها با نوشتن شعارهای «نه به نصاب آموزشی انتحار و انفجار» و «نه به الگوسازی افراطی در ذهن کودک» روی دست‌های شان، مخالفت شان را با نصاب آموزشی تازه‌ی معارف اعلام کردند.

این زنان، می‌گویند که در گذشته برای کودکان «ت، توپک؛ توره توبک لری » یاد داده می‌شد و هر کودک افغانستانی، فکر می‌کرد که بایستی یک توپک (تفنگ) پلاستیکی صادرشده از پاکستان را داشته باشد.

معترضان، می‌گویند: «شامل‌ساختن کودکان در سیاست‌های دوام‌دار مغزشویی، جنایت علیه کودک بوده و باید جلو این سوءاستفاده از پدیده‌ی آموزش در افغانستان گرفته شود.»

به گفته‌ی آن‌ها، وصل‌کردن کودکان افغانستانی به ملا عمر و پسرش یا ملا آخوند و رییس‌الوزرا، خیانت در برابر نظام آموزشی و کودکان است.

این زنان، محتوای نصاب آموزشی تازه را مردسالارانه و جهادی توصیف کرده و می‌گویند؛ نمی‌گذارند که کودکان شان، طوری آموزش یابند که سبب تکرار چرخه‌ی باطل مردسالاری در افغانستان شوند، «توپک‌پرست» -جنگ‌جو، قاتل، افراطی- و حق‌خور بار بیایند.

بخشی از محتوای کتاب‌های درسی مکتب که دربرگیرنده‌ی محتوای جهادی و جنگ‌خواهانه است، در چند روز گذشته، در شبکه‌های دست‌به‌دست می‌شود. در قسمتی از این کتاب‌ها، ملا محمدیعقوب، به عنوان مجاهد یاد شده و نوشته شده است: ملا محمد یعقوب مجاهد، فرزند ملا محمدعمر است.

این در حالی است که به تازگی، مقام‌های طالبان گفته اند که اکنون، فاصله میان مکتب و مدرسه از میان رفته است.