Uncategorized اسلایدر حقوق بشر زنان

یوناما به طالبان: فرمان بستن آرایشگاه‌ها را پس بگیرید

جاده‌ی ابریشم: یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل از مقامات طالبان می‌خواهد که فرمان بسته نمودن آرایشگاه‌ها را پس بگیرند.

این نهاد امروز چهارشنبه- ۴ سرطان با پخش این خبر گفته است که این محدودیت جدید بر حقوق زنان تاثیرات منفی را بر اقتصاد خواهد گذاشت و با حمایت های اعلان شده از کارآفرینی زنان در تضاد قرار دارد.

یوناما همچنان گفته است که با طرف‌های دخیل، در تماس است و کوشش می‌‌کند که این محدودیت‌ها متوقف شوند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان چند روز پیش، طی مکتوبی فرمان مسدود کردن تمامی آرایشگاه‌های زنانه را در سراسر افغانستان صادر کرد که طی آن ارایشگاه‌ها در سطح‌ شهرها مسدود شدند.

محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز صحت این مکتوب را تایید کرده و گفته است این مکتوب پس از فرمان شفاهی ملا هبت‌الله آخوندزاده صادر شده است.

اتحادیه کسبه‌کاران در وامنش به این وقدام طالبان گفته که اعمال محدودیت‌هایی از این دست به بحران بیکاری در افغانستان دامن می‌زند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به همکاری گروه کاری برای تبعیض علیه زنان اخیرا گزارش مفصلی از وضعیت زنان و دختران در افغانستان منتشر کرده که نشان می‌دهد زندگی زنان در افغانستان بر اساس دیدگاه رهبر امارت اسلامی از شریعت هدف حملات گسترده قرار گرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته که عاملان حذف سیستماتیک زنان و دختران در افغانستان، ترویج افکار زن‌ستیزانه باید در برابر عمل‌هایی پاسخ‌گو باشند که در جنایت و در ضدیت با زنان است.

سازمان ملل این اقدامات را نفرت انگیز و از نوع «آپارتاید» خوانده که طبق اساسنامه‌ی روم یک جنایت بین‌المللی است.

آرایشگاه‌های زنانه در حالی مسدود می‌شوند که درب مکتب‌ها، دانشگاه‌ها، حمام‌های عمومی و ورزش‌گاه‌ها پیش از این به روی زنان بسته شده بود.