اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

واکنش‌ها به حمله‌ی هرات؛ یوناما: روی‌دست‌گیری اقدام‌های محافظتی برای هزاره‌ها نیازی حمتی است

جاده‌ی ابریشم: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ ثور) در واکنش به حمله‌ی شب گذشته بر نمازگزارن شیعه‌مذهب در هرات، گفت که تحقیقات و پاسخ‌گویی فوری عاملان این رویداد و اقدام‌های محافظتی برای جوامع هزاره و شیعه‌مذهب در افغانستان، نیازی حتمی است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز با محکوم‌کردن حمله بر نمازگزاران در هرات، امروز در حساب کاربری اکس خود نوشته که خواهان پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از هزاره‌ها در افغانستان است.

همین گونه سفارت ترکیه در کابل، در واکنش به حمله‌ی مسلحانه‌ی شب گذشته در هرات، گفته است: «حمله که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان بی‌گناه شده است را به شدت تقبیح کرده، هر نوع تروریزم را محکوم می‌کنیم.»

سفارت ایران در کابل، حمله‌ مسلحانه‌ی شب گذشته بر نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرده و گفته که آماده‌ است با طالبان برای مبارزه با تروریزم هم‌کاری کند.

هم‌چنان نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در واکنش به حمله‌ی شب گذشته بر شهروندان شیعه‌مذهب در هرات، در حساب کاربری اکس خود نوشته: «با تأسف که این حمله‌ها بدون جلوگیری، تحقیقات و پاسخ‌گویی ادامه دارد و این در حالی است که گروه طالبان ادعای تأمین امنیت را در افغانستان دارند.»

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز، در حساب کاربری اکس خود نوشته که حمله بر نمازگزاران مسجد امام زمان در ولسوالی گذره‌ی هرات، تروریستی و خلاف همه موازین دینی و بشری است.

جبهه‌ی آزادی افغانستان، گفته که حمله بر نمازگزاران شیعه در هرات، ادامه‌ی نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. این جبهه با نشر اعلامیه‌ای، گفته که این رویداد در ادامه‌ی حمله‌های زنجیره‌ای خونینی اتفاق افتاده که توسط گروه‌های تروریستی زیر حمایت طالبان به هدف دامن‌زدن به اختلاف‌های فرقه‌ای علیه شهروندان هزاره، اهل تشیع و دیگر اقوام افغانستان انجام می‌شود.

جبهه‌ی آزادی، افزوده که گروه‌های تروریستی با استفاده از فرصتی که طالبان در اختیار شان قرار داده، اکنون «با خیال راحت مردمان ملکی را به رگ‌بار می‌بندند و پس از کشتار گروهی مردم بی‌گناه و بی‌دفاع، بدون هیچ دغدغه و نگرانی به مهمان‌خانه‌ها و محله‌های تجمع طالبان برمی‌گردند و از هیچ نوع پی‌گرد و بازخواستی، هراس ندارند.»

این جبهه، از جامعه‌ی جهانی خواسته که از تداوم سیاست باج‌دهی و تعامل با طالبان دست برداشته و شریک جرم گروه‌های تروریستی نشود.

حمله‌ مسلحانه‌ی شب گذشته بر نمازگزاران هزاره‌ی شیعه در نزدیکی مسجد امام زمان در ولسوالی گذره‌ی هرات، شش کشته بر جا گذاشت که شامل چهار مرد، یک زن و یک کودک می‌شود. یک عالم دینی نیز در میان کشته‌شدگان است.

در بیش‌تر از ۲۰ سال گذشته، هزاره‌های شیعه در افغانستان، بارها هدف حمله‌های گروه‌های تروریستی قرار گرفته و صدها تن آن‌ها در نتیجه‌ی این حمله‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

بازگشت طالبان به قدرت نیز، دوره‌ی مرگ‌باری را برای شهروندان هزاره‌ی شیعه در افغانستان رقم زده و در این مدت، صدها جوان، کودک و بزرگ‌سال هزاره در افغانستان از آموزشگاه تا مسجد و خیابان، هدف حمله‌های انتحاری و انفجاری قرار گرفته‌اند.