اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان در هسپانیا: تعامل با طالبان جنایت است

جاده‌ی ابریشم: شماری از شهروندان معترض افغانستان در هسپانیا، با برپایی گردهم‌آیی‌ها، خواستار عدم تعامل سفارت افغانستان با طالبان شدند.

این معترضان، امروز (جمعه، ۲۸ میزان) در شهرهای مادرید، بارسلونا، بیلباو و خیخون هسپانیا گرد هم آمده و گفته اند که تعامل سفارت‌خانه‌های افغانستان با طالبان، راه را برای به‌رسمیت‌شناختن این گروه هموار کرده و شرایط پناهندگی را برای شهروندان افغانستان دشوار می‌کند.

معترضان، تعامل با طالبان را جنایت خوانده و از دولت هسپانیا، خواسته اند که به گروه طالبان و «عوامل نفوذی آن»، اجازه‌ی هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک در این کشور را ندهد.

شماری از معترضان در شهر بارسلونای هسپانیا، می‌گویند: «ما مخالف هر گونه تعامل سفارت افغانستان با گروه تروریستی طالبان استیم و نمی‌خواهیم که این سفارت به نمایندگی از شهروندان و مهاجران افغانستانی، با طالبان تعامل کند.»

معترضان با صدور قطع‌نامه‌ای مشترک، گفته اند که طالبان در دو سال گذشته، نه تنها به هیچ یک از تعهداتی که در جریان امضای توافق‌نامه‌ی دوحه به شهروندان افغانستان داده بودند، عمل نکرده، بل که با وضع محدودیت‌ها بر روی زندگی شهروندان، ارزش‌های حقوق‌بشری را نقض کرده اند.

در قطع‌نامه با اشاره به سرکوب شهروندان و فعالان حقوق بشر، آمده است: «منتقدان، فعالان حقوق بشر به ویژه زنان معترض، فعالان آموزش، خبرنگاران، کارمندان دولتی نظام جمهوری، بی‌رحمانه سرکوب و شکنجه شده اند و شمار زیادی به قتل رسیده اند.»
در قطع‌نامه‌ی معترضان هم‌چنان آمده که در دو سال گذشته، شهروندان غیرپشتون افغانستان، از سوی طالبان مورد خشونت قرار گرفته اند.

در ادامه‌ی قطع‌نامه، آمده است که تعامل سفارت افغانستان در هسپانیا با طالبان، زندگی همه پناهندگان سیاسی افغانستان و پناهندگان سیاسی کشورهای منطقه در هسپانیا را با خطر جدی روبه‌رو می‌کند.

سفارت افغانستان در هسپانیا، در ۱۴ میزان، با نشر اعلامیه‌ای، گفته بود که در امور کنسولی، با وزارت خارجه‌ی طالبان در افغانستان در تعامل است.