اسلایدر حقوق بشر زنان

زهرا جویا برنده‌ی جایزه سال ۲۰۲۳ مجمع جهانی رهبران‌ جوان شد

جاده‌ی ابریشم: زهرا جویا، بنیان‌گذار رسانه‌ی رخشانه، جایزه‌ی بهترین روزنامه‌نگار جوان جهان سال ۲۰۲۳ را از سوی «مجمع جهانی رهبران جوان» دریافت کرد.

جایزه‌ی یادشده در نشستی در شهر بلفاست ایرلند شمالی با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور، به پنج خبرنگار جوان جهان، از جمله زهرا جویا از افغانستان و چهار روزنامه‌نگار دیگر از بلاروس، فلسطین و کوبا اهدا شد.

این جایزه،‌ هر سال از سوی مجمع جهانی رهبران جوان (One Young World) به آن شمار از کارکنان رسانه‌ای در جهان تعلق می‌گیرد که در فعالیت اثرگذاری در عرصه‌ی خبرنگاری، حقوق بشر و آزادی بیان داشته باشند.

نهاد یادشده هر سال با حضور فعالان جوان از سراسر جهان، کنفرانسی را برگزار می‌کند و برندگان از حوزه‌های سیاست، کارآفرینی و خبرنگاری را تقدیر می‌کند.

زهرا جویا که در صداقت به خبرنگاری پرآوزاه است، از چند سال به این سو، در سخت‌ترین شرایط برای دفاع از آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان مبارزه کرده می‌کند.

خانم جویا پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به انگلستان تبعید شد؛ اما از فعالیت‌های رسانه‌ای و حقوق بشری دست برنداشت و رسانه‌ی رخشانه را از خانه‌اش در لندن، پایتخت انگلستان مدیریت می‌کند.

خانم جویا در واکنش به دریافت جایزه‌ی مجمع عمومی رهبران جوان، گفته است: «این نتیجه‌ی یک کار مشترک برای تیم ما در رسانه‌ی رخشانه است.»

هم‌چنان خانم جویا در نشست اهدای جوایز، گفت: «من این افتخار را به زنان روزنامه‌نگار شجاع تقدیم می‌کنم که به کار خستگی‌ناپذیر در افغانستان ادامه می‌دهند و با خشن‌ترین رژیم زن‌ستیز در جهان، روبه‌رو استند.»

خانم جویا در این نشست، گفت که گروه طالبان زنان را از عرصه‌ی عمومی افغانستان حذف کرده و این باعث شده که او در برابر این گروه محکم‌تر و خستگی‌ناپذیرتر از گذشته ایستادگی کند. «من در برابر گروهی که به دنبال سرکوب ما استند و جهانی که تمایل دارد مبارزات ما را نادیده بگیرد، محکم می‌ایستم.»

خانم جویا در کنار رسانه‌ی رخشانه، در نهادهای تصمیم‌گیرنده‌ی بین‌المللی نیز صدای زنان افغانستان را بلند کرده است. او در این مورد می‌گوید: «من متعهدم در شرایطی که هیچ تمایلی برای شنیدن آن وجود ندارد، صدای زنان کشورم باشم و از طرق مختلف این صدا را به گوش جهانیان برسانم.»

زهرا جویا، تا اکنون جوایز بین‌المللی چون جایزه‌ی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، جایزه‌ی آزادی بیان مجمع خبرنگاران والنسیا، جایزه‌ی آزادی مطبوعات بریتانیا، جایزه‌ی آزادی بیان مجمع خبرنگاران نیویارک، جایزه‌ی آزادی عقیده از لندن را دریافت کرده و لقب زن سال ۲۰۲۲ مجله‌ی تایم و زن سال ۲۰۲۲ بی‌بی‌سی را کسب کرده و در جمع صد زن تأثیرگذار جهان از سوی مجله فوربس نیز، قرار گرفته است.