اسلایدر حقوق بشر زنان

رجمِ نجم؛ طالبان بیش از ۵۰ فرمان زن‌ستیزانه صادر کرده است

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، در گزارشی که در ۲۵ جوزای سال روان منتشر کرده، گفته بود که طالبان پس از به‌قدرت‌رسیدن، بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده را در برابر زنان و دختران افغانستانی صادر کرده‌ اند. این ‌جا، ۴۸ مورد از فرمان‌ها و دستورهای محدودکننده‌ی حقوق زنان را فهرست می‌کنیم.

۱: طالبان پس از تسلط بر افغانستان، در یک سنبله‌ی ۱۴۰۰، با صدور فرمانی، کارمندان زن در اداره‌ها به ویژه خبرنگاران را مجبور کرد که در کنار رعایت دستور حجاب اجباری، لباس رنگی و چادرهای کوتاه نپوشند.

۲: طالبان در روزهای نخست سنبله‌ی ۱۴۰۰، به‌ صورت رسمی جواز خانه‌های امن را لغو و فعالیت آن را ممنوع کردند.

۳: طالبان در ۱۴ سنبله‌ی ۱۴۰۰ کابینه‌ی تک‌جنسیتی حکومت شان را اعلام کردند که در آن، وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر از ساختار اداری افغانستان حذف و وزارت امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در کابینه اضافه شد.

۴: طالبان در ۱۷ سنبله‌ی ۱۴۰۰، به همه ورزشگاه‌های افغانستان، گفتند که زنان نباید در رقابت‌های ورزشی شرکت کنند.

۵: طالبان در ۱۷ سنبله‌ی ۱۴۰۰، اعلام کردند که زنان حق ورزش‌کردن و کار در اداره‌های دولتی به ‌جز بخش بهداشت را ندارند.

۶: در ۱۷ سنبله‌ی ۱۴۰۰، وزارت داخله‌ی طالبان با نشر یک بیانیه، معترضان زن را متخلف و اخلال‌گر نظم عامه عنوان کرده و گفتند که باید پیش از برگزاری تظاهرات از این وزارت اجازه بگیرند.

۷: طالبان در سنبله‌ی ۱۴۰۰، صنف‌های دانشگاه‌ها را برای دختران و پسران با نصب پرده بخش‌بندی کردند که بعداً به جداسازی روزهای درسی انجامید.

۸: طالبان در ۲۰ سنبله‌‎ی ۱۴۰۰، به کارمندان زن وزارت مالیه، گفتند که در خانه بمانند و مردی از اعضای خانواده‌ی خود را برای کار به ‌جای خود بفرستند.

۹: طالبان در ۲۶ سنبله‌ی ۱۴۰۰، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب بازداشتند.

۱۰: در ۲۷ سنبله‌ی ۱۴۰۰، رسانه‌ها گزارش دادند که کارمندان زن اداره‌های دولتی، اجازه نیافته اند به محل‌کار خود وارد شوند.

۱۱: طالبان در هشت میزان ۱۴۰۰، اعلام کردند که زنان حق اعتراض و برپایی تظاهرات را ندارند.

۱۲: طالبان در ۱۳ میزان ۱۴۰۰، محدودیت‌هایی مانند جدایی صنف‌های دختران از پسران، پوشش کامل حجاب و هم‌چنین بازداشتن زنان از فراگرفتن شماری از رشته‌های تحصیلی را وضع کردند.

۱۳: وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، در میانه‌ی عقرب ۱۴۰۰، با صدور فرمانی ۱۰ماده‌ای، نشر و پخش سریال‌ها و فیلم‌‎هایی را که زنان در آن‌ها نقش ایفا کرده‌ اند، منع کرد.

۱۴: طالبان در یک جدی ۱۴۰۰، اعلام کردند که هم‌راهی زنان با بیماران در شفاخانه‌ها، ممنوع است.

۱۵: طالبان در پنج جدی ۱۴۰۰، به ترانسپورت شهری و تکسی‌های داخل شهر، اعلام کردند که تنها می‌توانند به زنانی که حجاب کامل اسلامی دارند، خدمات ارائه کنند و زنان نباید به مسافت بیش از ۷۸ کیلومتر بدون محرم سفر کنند.

۱۶: طالبان در ۸ حوت ۱۴۰۰، سفر زنان بدون محرم به بیرون از کشور را منع کردند.

۱۷: طالبان در شش حمل ۱۴۰۱، سفر هوایی زنان بدون هم‌راهی محرم مرد را ممنوع اعلام کردند.

۱۸: وزارت امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان در هفت حمل ۱۴۰۱، با صدور مکتوبی، رفتن زنان و مردان به صورت باهمی در پارک‌ها را منع کرد و اجازه داد به گونه‌ی تنها در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، «با حجاب شرعی» به پارک‌ها بروند.

۱۹: وزارت تحصیلات عالی طالبان، در سه‌ی ثور ۱۴۰۱، اعلام کرد که دختران تنها در هفته سه روز (روزهای جفت) به دانشگاه آمده می‌توانند.

۲۰: طالبان در ۱۷ ثور ۱۴۰۱، اعلام کردند که زنان در مکان‌های عمومی باید از برقع و روبند استفاده کنند، در غیر آن ولی (سرپرست) شان مجازات می‌شود.

۲۱: طالبان در ۲۹ ثور ۱۴۰۱، از رسانه‌های تصویری خواستند که مجریان زن در هنگام اجرای برنامه‌ها، باید صورت ‌شان را بپوشانند.

۲۲: طالبان در ثور ۱۴۰۱، به آموزشگاه‌های رانندگی، توصیه کردند که زنان را آموزش ندهند. این گروه از صدور جواز رانندگی به زنان نیز خوداری کرد.

۲۳: طالبان در یک جوزای ۱۴۰۱، اعلام کردند که زنان حق حضور در اداره‌های دولتی را ندارند.

۲۴: طالبان در ۱۱ جوزای ۱۴۰۱، از دانش‌آموزان دختر صنف‌های چهارم تا ششم، خواستند که صورت ‌شان را حین رفت‌وآمد در شهر بپوشانند.

۲۵: وزارت مالیه‌ی طالبان در روزهای پایانی جوزای ۱۴۰۱، از کارمندان زن این وزارت، خواست که به جای خود، عضو مرد خانواده‌ی ‌شان را برای کار معرفی کنند.

۲۶: حزب‌الله ابراهیمی، رییس تدقیق و مطالعات دادگاه عالی طالبان، در ۱۲ سنبله‌ی ۱۴۰۱،  به خبرنگاران گفته بود که به حضور قاضیان زن در دادگاه‌های حکومت این گروه ضرورت نیست.

۲۷: طالبان در ۲۷ سنبله‌ی ۱۴۰۱ خورشیدی، با صدور مکتوبی از دانش‌جویان بخش قابلگی دانشگاه طبی کابل، خواستند که از عکس‌گرفتن و فیلم‌برداری در صحن دانشگاه خودداری کنند.

۲۸: رسانه‌ها در ۱۷ عقرب ۱۴۰۱، گزارش دادند که زنان از رفتن به حمام‌های عمومی از سوی طالبان منع شده اند.

۲۹: رسانه‌ها در ۱۹ عقرب ۱۴۰۱، گزارش داد که زنان از رفتن به پارک‌های عمومی از سوی طالبان منع شده اند.

۳۰: طالبان در دستوری در ۳۰ عقرب ۱۴۰۱، دختران را از رفتن به مرکزهای آموزشی خصوصی منع کردند.

۳۱: طالبان در ۲۴ قوس ۱۴۰۱، حضور مردان را در جشن‌های فراغت دانش‌جویان دختر منع کردند.

۳۲: حکومت طالبان در ۲۸ قوس ۱۴۰۱، ادامه‌ی تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را منع کرد و در همین ماه، برگزاری جشن فراغت دختران هم‌راه با پسران در خارج از دانشگاه را نیز منع کرد.

۳۳: طالبان در ۱ جدی ۱۴۰۱، دستور دادند که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، در مرکزهای آموزشی خصوصی نیز منع است.

۳۴: وزارت تحصیلات عالی طالبان، در یک جدی ۱۴۰۱، ورود استادان زن، کارمندان اداری و خدمه‌های زن به دانشگاه‌ها را ممنوع قرار داد.

۳۵: طالبان در سه‌ی جدی ۱۴۰۱، اعلام کردند که زنان حق کار در مؤسسه‌های غیردولتی داخلی و خارجی را ندارند.

۳۶: رسانه‌ها در ۱۰ جدی ۱۴۰۱، گزارش دادند که وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان، دستور داده که دختران بالغ، نمی‌توانند به مدرسه‌های دینی دخترانه‌ای که در مسجدها و حسینیه‌ها اند، وارد شوند.

۳۷: طالبان در نُه دلو ۱۴۰۱، زنان و دختران را از شرکت در کانکور دانشگاه‌های خصوصی منع کردند.

۳۸: سازمان ملل متحد در ۱۴حمل ۱۴۰۲، اعلام کرد که مسئولان طالبان به آن‌ها اطلاع داده اند که دیگر هیچ زن افغانستانی اجازه‌ی کار در دفترهای این سازمان در افغانستان را نخواهد داشت.

۳۹:  وزارت صحت عامه‌ی طالبان، در ۱۳ ثور ۱۴۰۲ اعلام کرد که زنان اجازه‌ی شرکت در آزمون «اکمال تخصص» را ندارند.

۴۰: طالبان در نُه جوزای ۱۴۰۲، زنان را از کشیدن خط ابرو، کاشت ناخن، خال‌کوبی، کشیدن خط ابرو و خط لب منع کردند.

۴۱: ریاست امربه‌معرف و نهی‌ازمنکر طالبان در هرات در ۲۸ جوزای ۱۴۰۲، به آرایشگاه‌های زنانه‌، گفت که زنان باید پیش از آرایش‌شدن وضوء بگیرند. هم‌چنان زنان به ادای نماز، رعایت حجاب، منع نصب کمره‌های امنیتی، منع حضور مردان و عدم استفاده‌ از مواد شکننده‌ی وضوء مکلف شدند.

۴۲: طالبان در غزنی در دوم اسد ۱۴۰۲، فعالیت مؤسسه‌های غیردولتی داخلی و خارجی در این ولایت را ممنوع کردند که برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای زنان نیز شامل آن بود.

۴۳: طالبان در دوم اسد ۱۴۰۲، زنان را از حضور در مسجدها و تکیه‌خانه‌های غزنی برای عزاداری منع کردند.

۴۴: طالبان در نُه اسد ۱۴۰۲، به مرکزهای صحی در بلخ، دستور دادند که اتاق‌ها، شعبه‌ها و محل کاری خانم‌ها و آقایان را از هم جدا کرده و بیماران زن، به کارکنان زن و بیماران مرد به کارکنان مرد مراجعه‌ کنند.

۴۵: طالبان پس از سه‌ی اسد سال روان، فعالیت همه آرایشگاه‌های زنانه در سراسر افغانسان را منع قرار داد.

۴۶: طالبان در بغلان در ۱۴ اسد، به خیاط‌های مردانه که لباس‌های زنانه‌ می‌دوختند، دستور داد که دکان‌های شان را ببندند.

۴۷: طالبان با صدور فرمانی در ۱۶ اسد ۱۴۰۲، آموزش دختران بالاتر از ده سال و پایین‌تر از ده‌سال دارای قد بلند را منع کردند.

۴۸: مرکز خبرنگاران افغانستان، در ۲۳ اسد ۱۴۰۲ اعلام کرد که ریاست اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در هلمند، به رسانه‌های محلی در این ولایت هشدار داده که صدای زنان را نشر نکنند.

در این شماره‌ها، شماری از دستورهای محدودکننده‌ی حقوق زنان آمده که آشکارا صادر یا هم رسانه‌ای شده؛ اما ممکن است که دستورهایی هم در دو سال گذشته از سوی طالبان صادر شده باشد که رسانه‌ای نشده است.