اسلایدر حقوق بشر زنان

طالبان آموزش‌گاه‌های فعال در غرب کابل را به ‌روی دختران بستند

جاده‌ی ابریشم: طالبان در چند روز اخیر، به دفترهای مرکزهای آموزشی در غرب کابل که هنوز دختران در آن آموزش می‌دیدند، دستور داده که به دختران بالاتر از صنف ششم، خدمات آموزشی ارائه نکنند.

مدیر یک مرکز آموزشی زبان انگلیسی در کابل که نخواست هویتش فاش شود، به جاده‌ی ابریشم، می‌گوید که طالبان به برخی از آموزش‌گاه‌های نزدیک به کوته ‌سنگی رفته و از آن‌ها تعهد کتبی گرفته است که پس از این، دختران جوان را به صنف‌های درسی اجازه ندهند.

به قول این منبع، آموزش‌گاه‌های غرب کابل که هنوز طالبان به گونه‌ی مستقیم آن‌ها را از آموزش‌دادن به دختران منع نکرده، دانش‌آموزان دختر شان را تا شنبه‌ی پیش رو، رخصت کرده اند.

منبع دیگری که نخواست نامش در خبر بیاید، می‌گوید که طالبان با فرستادن پیام صوتی به مرکزهای آموزشی، دستور داده‌ اند که از این به بعد، دختران بلندتر از صنف ششم را به صنف‌های درسی اجازه ندهند.

در واکنش به این محدودیت، معترضان زن زیر نام «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، گفته‌ اند که با چنین اقدام‌ها، افغانستان به خاست‌گاه امن گروه‌های تندرو بدل خواهد شد.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب بازداشته و پنج ماه پیش، دانش‌جویان دختر را نیز از ادامه‌ی تحصیل منع کرد.

هرچند طالبان، بر بازگشت دختران به محیط‌های آموزشی و تحصیلی وعده داده اند، اما مشخص نیست که دختران این حق شا را چه زمانی بازخواهند یافت.