اسلایدر حقوق بشر زنان

طالبان یک کارمند پیشین زندان زنانه‌ی دایکندی را برای بار دوم بازداشت کرده‌اند

جاده‌ی ابریشم: بستگان خانم مهتاب همدرد، کارمند جنایی و مأمور پلیسِ حکومت پیشین در زندان زنانه‌ی دایکندی، به هفته‌نامه‌ جاده‌ی ‌ابریشم، می‌گویند که استخبارات طالبان او را شب‌هنگام از خانه‌اش در شهر غزنی، برای بار دوم بازداشت کرده و به جای نامعلومی انتقال داده‌اند.

بستگان خانم همدرد، امروز (چهارشنبه، ۲۷ ثور) به جاده‌ی ابریشم، گفتند که استخبارات طالبان، یک بار پیش از عید رمضان، او را بازداشت کرده بودند که با میانجی‌گری بزرگان محلی در روزهای عید آزاد شد؛ اما چند روز پس از عید، استخبارات طالبان دوباره شب‌هنگام بر خانه‌ی خانم همدرد هجوم آورده و او را بازداشت کرده‌اند.

نزدیکان او می‌گوید: «حدود ۱۰:۰۰ شب طالبان وارد حویلی او می‌شوند، در خانه را می‌کوبند؛ کسی در ابتدا در را باز نمی‌کند تا خانم مهتاب را فراری بدهد. متأتسفانه راه فرار وجود نداشته و او در حمام پنهان می‌شود. آن‌ها به طرف کلکین یک مرمی فیر می‌کنند. بلاخره یکی از مردان در را می‌خواهد باز کند که آن‌ها خود شان قفل دروازه راشکستانده، وارد خانه می‌شوند.»

طالبان پس از این که وارد خانه می‌شوند، این مرد را لت‌وکوب کرده، دست‌هایش را از پشت می‌بندند و برق را نیز خاموش می‌کنند:«یکی از طالبان، با عکسی که در دست داشت، چراغ به صورت تک تک خانم‌ها روشن می‌کرد تا مهتاب را پیدا کند؛ ولی مهتاب در بین آن‌ها نبود. یکی شان گفت: همه جاها را بپالید! بلاخره او را از حمام پیدا کرده و دست‌بند زده با خود شان بردند.»

بستگان خانم همدرد، با ابراز نگرانی، می‌گویند که استخبارات گروه طالبان، تا اکنون بازداشت او را انکار می‌کنند.

خانواده‌ی همدرد، می‌گوید که طالبان در نخستین بار بازداشت او نیز، در مورد محل نگهداری‌اش چیزی نمی‌گفتند؛ اما بعدها مشخص شد که در بازداشت‌گاه استخبارات این گروه به سر می‌برد.

خانم همدرد، در سال‌های پایانی حکومت اشرف غنی، یکی از مسئولان زندان زنانه‌ی دایکندی بود و پس از فروپاشی نظام جمهوری، مدتی به گونه‌ی مخفی در کابل زندگی می‌کرد؛ اما وقتی از زندگی مخفیانه خسته می‌شود، به جمع زنان معترض علیه طالبان در کابل می‌پیوندد. وقتی در کابل عرصه‌ی فعالیت به زنان محدود می‌شود، او با دیگر اعضای خانواده‌اش، به شهر غزنی کوچ‌ می‌کنند. در غزنی این دومین بار است که از سوی طالبان بازداشت می‌شود.

تا اکنون، گزارش‌های متعددی از بازداشت‌گاه‌های طالبان به نشر رسیده که نشان می‌دهد، نیروهای این گروه، بازداشت‌شدگان را مورد رفتارهای خشونت‌آمیز و فراقانونی قرار می‌دهد.

همین‌گونه، در یک سال‌ونیم گذشته، گزارش‌هایی از تجاوز جنسی و شکنجه‌های طاقت‌فرسای زندانیان زن توسط نیروهای طالبان نیز، به نشر رسیده است.

با توجه به این گزارش‌ها، اکنون بستگان خانم همدرد می‌گویند که آنان نگران وضعیت صحی و روانی او هستند. بستگان خانم همدرد همچنان مدعی اند که او طفل دوماهه‌ نیز در بطن دارد.