اسلایدر خبری گزارشها

طالبان نام جاده‌ی فیض‌محمد کاتب در غرب کابل را تغییر دادند

جاده‌ی ابریشم: طالبان نام جاده‌ی فیض‌محمد کاتب در غرب شهر کابل را به نام جاده‌ی چهارقلعه‌ی چهاردهی، تغییر دادند.

بر اساس مکتوبی که در دست‌رس رسانه‌ها قرار گرفته، کمیسیون اداری با هدایت ریاست‌الوزرای طالبان برای بررسی نام جاده‌ی فیض‌محمد کاتب، به تغییر نام این جاده به چهارقلعه‌ی چهاردهی فیصله کرده است.

بر اساس این مکتوب، طالبان جاده‌ی فیض‌محمد کاتب را با توجه به «قدامت تاریخی ۵۰۰ساله به نام چهارقلعه‌ی چهاردهی» و این که تا اکنون نام جاده‌ی فیض‌محمد کاتب در اسناد حکومتی رسمیت نداشته، تغییر داده‌اند.

در پای این مکتوب، مقام‌های مختلف طالبان از جمله معاون اداری ریاست‌الوزرا، وزیر عدلیه، رییس اداره‌ی امور، وزیر معارف، وزیر تحصیلات عالی و وزیر کار و امور اجتماعی این گروه امضا کرده‌اند.

شورای وزیران حکومت پیشین در ۱۳۹۳، نام جاده‌ی پل‌سوخته تا دارالامان غرب شهر کابل را به پاس خدمات فیض‌محمد کاتب هزاره به ویژه در عرصه‌ی تاریخ‌نگاری، به نام او نام‌گذاری کردند.

طالبان در نزدیک به سه سال گذشته، همواره با نام‌ جاده‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی که در دولت پیشین نام‌گذاری شده بود، مخالفت کرده‌اند.

طالبان چندی پیش، «میدان هوایی شهید عبدالعلی مزاری» در بامیان را به «میدان هوایی بامیان» و «میدان هوایی عبدالکریم خلیلی» در دایکندی را به «میدان هوایی دایکندی» تغییرنام دادند.