اسلایدر خبری گزارشها

گزارش‌گران بدون مرز: محدودیت‌ها بر خبرنگاران زن دورنمای فعالیت رسانه‌ای را نابود می‌کند

جاده‌ی ابریشم: سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF)، با نشر اعلامیه‌ای، از افزایش محدودیت‌ها بر روزنامه‌نگاران در افغانستان به ویژه در زمینه‌های پوشش زنان، دست‌رسی زنان به رسانه‌های شنیداری و دیداری و ممنوعیت تصویربرداری ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه‌ی گزارش‌گران بدون مرز که امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حوت)، نشر شده، آمده که افزایش محدودیت‌های رسانه‌ای به ویژه در راستای دست‌رسی زنان به رسانه‌ها توسط طالبان، دورنمای فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان را نابود می‌کند.

گزارش‌گران بدون مرز، می‌گوید که محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، دست‌رسی زنان به رسانه‌ها چه به عنوان خبرنگار و چه به عنوان شنونده و بیننده را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس اعلامیه‌ی این سازمان، والی طالبان در کندهار، گرفتن فیلم و عکس از مقام‌های طالبان در این ولایت را منع کرده است.

در یک اقدام مشابه دیگر، مقام‌های محلی طالبان در خوست، تماس زنان به برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را ممنوع کرده است.

وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان نیز، محدودیت‌های گسترده‌تری را برای پوشش خبرنگاران زن در سطح افغانستان وضع کرده است. این وزارت، به رسانه‌ها دستور داده که کارمندان زن آن، افزون بر رعایت پوشش کامل، در زمان اجرای برنامه‌های رسانه‌ای، باید ماسک بزنند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، از رهبر طالبان خواسته که به اقدام‌های سرکوب‌گرانه و محدود‌کننده‌ی این گروه در برابر رسانه‌ها پایان دهد.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، محدودیت‌های زیادی را بر رسانه‌ها به ویژه فعالیت خبرنگاران زن وضع کرده است.

در بیش‌تر از دو سال گذشته، خبرنگاران زن زیادی به گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم تنها به دلیل زن‌بودن شان، از رسانه‌ای که در آن کار می‌کردند، برکنار شده یا خود ناچار به ترک وظیفه شده‌اند.

اکنون، خبرنگاران زن در ولایت‌هایی که اجازه‌ی فعالیت دارند، با محدودیت‌ دست‌رسی به اطلاعات در مقایسه با خبرنگاران مرد روبه‌رو استند؛ طوری که بعضی مقام‌ها و مسئولان وزارت‌خانه‌های طالبان، از حرف‌زدن و شریک‌سازی اطلاعات با خبرنگاران زن خودداری می‌کنند.