اسلایدر خبری گزارشها

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید: بازداشت خبرنگاران رادیو نسیم اقدام خصمانه است

جاده‌ی ابریشم: منابع محلی در دایکندی، می‌گویند که طالبان، مدیرمسئول رادیو نسیم و دو خبرنگار آن را در این ولایت بازداشت کرده اند.

به گفته‌ی منابع، نیروهای طالبان، رزو گذشته -شنبه، ۱۵ میزان- سلطان‌علی جوادی، مدیرمسئول رادیو نسیم، صیف‌الله رضایی و مجتبا قاسمی، دو خبرنگار این رادیوی محلی در دایکندی از مرکز این ولایت بازداشت کرده اند.

مقام‌های محلی گروه طالبان در دایکندی، هنوز در مورد دلیل بازداشت مدیرمسئول و دو خبرنگار رادیو نسیم، چیزی نگفته اند.

نیروهای استخبارات طالبان، ۱۰ روز پیش نیز، مدیرمسئول و این دو خبرنگار رادیو نسیم را بازاشت و فعالیت این رادیو را متوقف کرده بودند.

این سه خبرنگار رادیو نسیم پس از چند ساعت ماندن در بازداشتگاه، به قید ضمانت آزاد شده بوند.

در هیمن حال، فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، امروز (یک‌شنبه، ۱۶ میزان) با نشر اعلامیه‌ای، بازداشت مدیرمسئول و خبرنگاران رادیو نسیم و توقف نشرات آن را اقدام خصمانه‌ی نظام طالبان در برابر کار رسانه‌ای دانسته و از نهادهای حامی رسانه‌ها، خواسته که برای رهایی خبرنگاران رادیو نسیم تلاش کنند.

این فدراسیون از مجامع، نهادها و سازمان‌های پشتیبان رسانه‌ها و آزادی بیان، خواسته که با اعمال فشار بر طالبان، از عمل‌کرد خصمانه‌ی آن‌ها در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها جلوگیری کنند.

در اعلامیه آمده که اقدام‌های خصمانه در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، فعالیت رسانه‌ها را در افغانستان را محدود کرده و باعث می‌شود که شمار زیادی از روآوردن به کار رسانه‌ای خودداری کنند.

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، بر فعالیت مجدد رادیو نسیم تأکید کرده است.

طالبان در بیش‌تر از دو سال گذشته، محدودیت‌های زیادی را روی رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده و همین گونه، خبرنگاران زیادی را بازداشت، زندانی و شکنجه کرده اند.

در حال حاضر، مرتضا بهبودی، خبرنگار فرانسه‌ای-افغانستانی، به شمول چند فعال حقوق بشر و آموزش‌وپرورش در زندان طالبان به سر می‌برند.