اسلایدر خبری گزارشها

طالبان کارمندان مؤسسه‌ی «IAM» در لعل‌وسرجنگل غور را بازداشت کردند

جاده‌ی ابریشم: منابع در غور، می‌گویند که طالبان، کارمندان دفتر مأموریت کمک‌رسانی بین‌المللی (IAM) در ولسوالی لعل‌وسرجنگل این ولایت را بازداشت کرده و به کابل انتقال داده اند.

منابع محلی در ولسوالی لعل‌وسرجنگل، به جاده‌ی ابریشم می‌گویند که نیروهای استخبارات طالبان، چهارشنبه‌ی همین هفته -۲۲ سنبله- به دفتر مؤسسه‌ی «IAM» یورش برده، و شماری از کارمند آن به شمول زنان را بازداشت کرده و به کابل انتقال داده ‌اند.

منابع می‌افزایند که نیروهای طالبان پیش از این، در ۱۲ سنبله نیز، سه کارمند این مؤسسه به شمول جودی، کارمند خارجی؛ رضا نظری، رییس دفتر و نورمحمد، نگه‌بان آن را بازداشت کرده و به کابل انتقال داده بودند.

هنوز در مورد علت بازداشت این سه تن، جزئیاتی منتشر نشده؛ اما منابع محلی می‌گویند که طالبان آن‌ها را در جریان عکاسی از کوه‌های نزدیک ولسوالی لعل‌وسرجنگل، بازداشت کرده اند. منبع دیگر به نقل از طالبان می‌گویند که این گروه بعد از تلاشی دفتر این مؤسسه از نزد جودی، داکتر امریکایی یک جلد انجیل پیدا کرده و در نتیجه به اتهام تبلیغ مسیحیت، آن‌ها را به کابل انتقال داده ‌اند.

پس از چند روز از بازداشت این سه کارمند مؤسسه‌ی «IAM»، روز گذشته، نیروهای استخبارات طالبان دوباره به دفتر این مؤسسه یورش برده و بر اساس فهرستی که در دست داشته‌ اند، ۱۵ کارمند دیگر این مؤسسه به شمول شش زن را بازداشت و فعالیت مؤسسه را متوقف کرده اند.

در همین حال، عبدالحی زعیم، رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در غور، بازداشت کارمندان مؤسسه‌ی «IAM» به شمول یک امریکایی را تأیید کرده است.

این مؤسسه، بیش‌تر از سه دهه است که در بخش‌های صحت، زراعت و سایر پروژه‌های عام‌المنفعه، در ولسوالی لعل‌وسرجنگل به مردم خدمات ارائه می‌کند. در زمان جنگ‌های داخلی و دور اول حاکمیت طالبان در دهه‌ی ۱۹۹۰، که عرضه‌ی هر نوع خدمات به ویژه در بخش صحت در این ولسوالی تعطیل بود، «IAM» با ایجاد یک مرکز صحی در ولسوالی لعل‌وسرجنگل، خدمات خیلی مهم و به‌یادماندنی را برای مردم این ولسوالی و ولسوالی‌های اطراف آن فراهم کرده بود.

اکنون، باشندگان لعل‌وسرجنگل، نگران استند که طالبان به بهانه‌های مختلف تصمیم دارند که فعالیت‌های نهادهای بین‌المللی مانند «IAM» را در مناطق مرکزی هزاره‌نشین محدود و در نهایت بسته کند.

فهرست بازداشت شدگان کارمندان موسسه IAM که در اختیار هفته نامه‌ی جاده‌ی ابریشم فرار گرفته است:
۱. خلیفه عزیز ولد فقیر محمد
۲.رضا طاهری ولد طاهر
۳. مهدی ثمار ولد حسن
۴.حمید ولد علیداد
۵.علی رضا لعلی ولد غلام علی
۶. داکتر عصمت ولد محمد حسین
۷.چمن علی ولد فقیر محمد
۸.خلیفه نعمت الله ولد محمدحسن
۹. حاج محمدعلی عباسی ولد محمدسرور
۱۰.طاهره ولد محمد
۱۱.فاطمه ولد خادم
۱۲.خدیجه ولد حسین علی
۱۳.فاطمه ولد کرم بخش
۱۴.جهان بخت ولد نبی زاده
۱۵.کامله ولد سرور
۱۶.رضا نظری ولد علی اکبر
۱۷.نور محمد چوکیدار ولد جمالی
۱۸.خانم جودی، شهروند آمریکا