خبری گزارشها

فیلم «بانوی ۲۰۲۰ افغانستان» جایزه‌ی بهترین مستند کوتاه را در بلغاریا دریافت کرد

جاده‌ی ابریشم: فیلم «بانوی ۲۰۲۰ افغانستان» به کارگردانی یک جوان افغانستانی‌، جایزه‌ی بهترین فیلم مستند کوتاه را از جشن‌واره‌‌ی بین‌المللی فیلم بلغاریا (Golden FEMI Film Festival) دریافت کرد.

این فیلم داستان یک دختر نوجوان افغانستانی به نام نگار را به تصویر می‌کشد که پس از تلاش‌های فراوان و مبارزه با دشواری‌های یک جامعه‌ی سنتی، در برنامه‌ی رقابتی «بانوی سال ۲۰۲۰ افغانستان»، زیباترین دختر سال افغانستان شناخته می‌شود؛ اما با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، همه برنامه‌های کاری و آرزوهایش نابود می‌شود.

شکرالله عصمت، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان این فیلم، می‌گوید: «سینما آیینه‌ی جامعه است، در آیینه هم زن می‌تواند خودش را ببیند هم مرد؛ اما اگر زنان را از سینما حذف کنیم، دیگر سینمایی وجود نخواهد داشت.»

شکرالله عصمت، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم

عصمت، می‌گوید که پس از حضور طالبان در افغانستان، همه سینماگران به‌ ویژه زنان از جامعه‌ی سینمای افغانستان، عملاً حذف شده اند. به گفته‌ی او، «این یک ضربه‌ی محکم در بدنه‌ی کانون نیم‌جان سینمای افغانستان است که آسیب غیر قابل جبران در قبال خواهد داشت.»

عصمت، تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی سینما در دانشگاه کابل تحصیل کرده است.

او تا اکنون، هشت فیلم کوتاه و سه مستند بلند ساخته است و در بیش از ۳۰ فیلم کوتاه در نقش فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌بردار و دست‌یار کارگردان در گروه بازی‌گران حضور داشته است.

پیش از این نیز، فلم‌های عصمت، جایزه‌هایی را از جشن‌واره‌های داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.