ادبیات اسلایدر فرهنگ و هنر

مسئول انتشارات مقصودی در اثر لت‌وکوب طالبان به شفاخانه منتقل شده است

جاده‌ی ابریشم: منابع در کابل، می‌گویند که نیروهای استخبارات طالبان، ناصر مقصودی، صاحب‌امتیاز و مسئول انتشارات مقصودی را بازداشت کرده‌اند.

به گفته‌ی منابع، نیروهای استخبارات طالبان، امروز (چهارشنبه، ۲۰ جدی)، آقای مقصودی را از کتاب‌خانه‌اش در پل‌سرخ شهر کابل پس از لت‌وکوب با خود برده‌اند.

منبع دیگری به جاده‌ی ابریشم می‌گوید که نیروهای طالبان، امروز به هدف جمع‌آوری بعضی از کتاب‌ها به مارکت ملی در پل‌سرخ کابل آمده بودند و کتاب‌های زیادی را از انتشارات‌ها ضبط کرده و باخود برده‌اند.

منبع می‌افزاید که نیروهای طالبان پس از این که از انتشارات مقصودی چندین عنوان کتاب از جمله کتاب «هزاره‌ها از قتل عام تا احیای هویت»، نوشته‌ی بصیراحمد دولت‌آبادی را ضبط می‌کرند، با مخالفت آقای مقصودی روبه‌رو می‌شوند و در نتیجه او را زیر لت‌وکوب گرفته‌اند.

منبع هم‌چنان می‌گوید که آقای مقصودی، در اثر لت‌وکوب طالبان زخمی شده و برای درمان به شفاخانه‌ی ابن‌سینا انتقال داده شده است.

پیش از این، آقای مقصودی به رسانه‌ها گفته بود که فعالیت انتشارات او به دلیل مشکلات اقتصادی و فروش‌نرفتن کتاب، ناممکن شده است.

قاسم فرزام، مسئول انتشارات واژه نیز، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته بود: «ااا بار دیگر به کتاب‌فروشی‌ها آمده و کتاب‌های زیادی را با خود بردند و متأسفانه یکی از هم‌کاران ما را هم که مانع این کار شان شده بود، به طور فجیعی با انداختن کیسه بر سر آن و لت‌وکوب شدید، به زور با خود شان بردند.»

گروه طالبان پیش از این به کتاب‌فروشی‌ها و بنگاه‌های نشراتی فهرستی از کتاب‌های ممنوع‌الفروش و ممنوع‌الچاپ را شریک کرده بود و از کتاب‌فروشان خواسته بود که از خرید و فروش این کتاب‌ها خود داری کنند و اگر کتاب‌فروشی این کتاب‌ها را خرید و فروش کند و استخبارات طالبان اگر این کتاب‌ها را در کتاب‌فروشی‌اش پیدا کند، جریمه و زندانی خواهد شد. آثار عبدالکریم سروش، دین‌پژوه، نویسنده و فیلسوف ایرانی، و آثار یووال نوح هراری، روشنفکر، تاریخ‌دان و نظریه‌پرداز اسرائیلی و تعدادی از کتاب‌های دیگر، از جملۀ کتاب‌هایی بودند که ممنوع‌الفروش اعلام شده بودند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، بازار چاپ و فروش کتاب در افغانستان با رکود روبه‌رو شده و بیش از نیمی از نشریه‌های کتاب، غیرفعال شده است.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید