ادبیات اسلایدر فرهنگ و هنر

هنر پیوند امروز و دیروز است

گزارشی از برنامۀ «شب افغانستان»

شامگاه یک‌شنبه دهم دی‌‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی برنامۀ «شب افغانستان» به مناسبت گشایش نمایشگاه خوش‌نویسی و تذهیب، در تالار همایش‌های بین‌المللی مؤسسۀ فرهنگی اکو برگزار شد. در این برنامه تعدادی از شاعران و فرهنگیان افغانستانی مهاجر، از استان‌های مختلف ایران اشتراک کرده بودند. این نمایشگاه با آثار سلمان‌علی ارزگانی، محمدمهدی میرزایی و شکیلا عالمی افتتاح شد و از دوازدهم تا بیست‌وپنجم دی‌ماه ۱۴۰۲خ. در مؤسسه فرهنگی اکو دایر است.

دکتر سعد خان، رئیس مؤسسۀ فرهنگی اکو در گشایش برنامه در مورد زبان، هنر و فرهنگ صحبت کرد و اظهار داشت که هنر و فرهنگ ما را قدم‌به‌قدم با تاریخ و گذشتۀ نیاکان‌مان آشنا می‌کند و به ما می‌گوید که چه گذشته‌ای داریم و چه افتخاراتی.

وی در ادامۀ سخناشن افزود: «سرزمین اکو را می‌توان از غنی‌ترین مناطق جهان، از نگاه تاریخی و تنوع فرهنگی محسوب نمود؛ زیرا اکثر تمدن‌های باستان را می‌توان در آن مشاهده کرد. افغانستان به‌ عنوان کشوری با پیشینۀ تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند، نه‌تنها در منطقۀ ما، بلکه در جهان دارای اهمیتی خاص است و بزرگان ادب و هنر زیادی را به جهان هدیه کرده که امروزه از شهرت فراوانی برخوردارند و اندیشه‌های آنان راهنمای بنی‌بشرند.»

در این برنامه دکتر سید عسکر موسوی، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی و محمدمهدی میرزایی، خوش‌نویس مهاجر افغانستانی، هم صحبت کردند. آن‌ها نیز در مورد اهمیت زبان فارسی و نقش هنر در این حوزۀ تمدنی سخن گفتند.

سلمان‌علی ارزگانی، خوش‌نویس دیگر افغانستانی نیز پیامی به این مناسبت فرستاده بود که توسط گردانندۀ برنامه خوانده شد.

هم‌چنین تعدادی از شاعران حاضر در برنامه نیز شعر خواندند.

بخش دیگر برنامۀ «شب افغانستان» به هنر موسیقی اختصاص داشت. گروه موسیقی‌ای به سرپرستی حبیب منصوری، یکی از آوازخوانان جوان افغانستانی، موسیقی اجرا کردند و به برنامه شور و شوق دیگری بخشیدند.

حسن ختام برنامه گشایش نمایشگاهی بود که در آن چهل‌وسه اثر خوش‌نویسی و تذهیب از محمدمهدی میرزایی، سلمان‌علی ارزگانی و شکیلا عالمی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این نمایشگاه سیزده‌ روزه از تاریخ ۱۲ تا ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ خ. در نگارخانۀ دیپلماتیک مؤسسۀ فرهنگی اکو فعال است و علاقه‌مندانِ هنر از ساعت ۹ صبح تا ۳ پس از چاشت، همه روزه (به استثنای روزهای شنبه) می‌توانند به محل برگزاری نمایشگاه حضور پیدا کنند و از تماشای آثار هنری لذت ببرند.

آدرس محل برگزاری نمایشگاه: تهران، اقدسیه، خیابان موحد دانش، کوچۀ باقرالنمر، شمارۀ ۱۰ مراجعه کنند.