ادبیات فرهنگ و هنر

«قسم به سکوت»؛ مجموعه‌ی شعر نظیفه سلیمی در کابل رونمایی شد

جاده‌ی ابریشم: «قسم به سکوت»، نخستین مجموعه‌ی شعر نظیفه سلیمی، شاعر جوان بدخشانی، در مؤسسه‌ی فرهنگی کامه در شهر کابل رونمایی شد.

برنامه‌ی رونمایی قسم به سکوت، روز گذشته -پنج‌شنبه، ۲۳ سنبله- برگزار شده بود و ضیا رفعت، نصرالله نیکفر، اسماعیل لشکری و احمد هورام در این برنامه، پیرامون وضعیت کنونی ادبیات، زبان و اندیشه و تکنیک‌های زبانی در شعرهای خانم سلیمی، حرف زدند.

این مجموعه‌ی شعر، هفته‌ی گذشته، از سوی انتشارات امیری در کابل از چاپ برآمده بود.

خانم نظیفه سلیمی، می‌گوید که برای ایجاد «روح امید و اطمینان» در زنانی که در سکوت و سیاهی گیر کرده اند، مجموعه‌ی قسم به سکوت را بیرون داده است. او، نام‌ این مجموعه را برگرفته از پهلوهای تاریک و ساکت زندگی توصیف می‌کند که زنی برای رسیدن به روشنایی، به آن‌ها سوگند یاد کرده است.

مادر و دو خواهر خانم سلیمی نیز شاعر اند و او با تأثیرپذیری از فضای شاعرانه‌ی خانوادگی، از یازده‌سالگی به تمرین نوشتن شعر رو آورده است. او می‌گوید: «زمانی بود که بازی با کلمات و قافیه‌ها برایم نوعی سرگرمی بود، نه مانند یک ابتکار هنری.»

خانم سلیمی به گفته‌ی خودش، پس از شانزده‌سالگی به گونه جدی‌تر به شعر پرداخته است.
این شاعر بدخشانی‌، می‌گوید که در شرایط کنونی، برون‌دادن فریادهای ناشی از ظلم و وحشت که با مشت مردسالاری در گلوی زنان این سرزمین خفه می‌شود و هم‌چنان به‌تصویرکشیدن عینی و واقع‌گرایانه‌ی روح زندگی، احساسات پاک آدمی و آن چه بر جامعه می‌گذرد، از رسالت‌های یک شاعر زن است.

در دو سال گذشته، فعالیت‌های فرهنگی در افغانستان، به گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یافته و کم‌تر کتابی از زیر چاپ بیرون می‌شود.