اسلایدر حقوق بشر زنان

یوناما خواستار لغو فوری دستور بازداشتن دختران از شرکت در کانکور دانش‌گاه‌های خصوصی شد

 

جاده‌ی ابریشم: هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، بازداشتن دختران از شرکت در آزمون ورودی دانش‌گاه‌های خصوصی در افغانستان را گام دیگری در مسیر اشتباه خواند و خواهان لغو فوری آن شد.

یوناما، روز گذشته –دوشنه، ۱۰ دلو-، در برگه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «آخرین امر مقامات حاکم افغانستان مبنی بر ممنوعیت دختران از شرکت در امتحان کانکور پوهنتون‌های خصوصی، گام دیگری در مسیر اشتباه و برخلاف تعهدات قبلی است که پوهنتون‌ها ممکن در ماه مارچ بر روی زنان و دختران بازگشایی خواهد شد.»

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، یک‌شنبه‌ی همین هفته -۹ دلو-، در مکتوبی به دانش‌گاه‌های خصوصی، از آن‌ها خواسته که دختران را برای کانکور ۱۴۰۲، نام‌نویسی نکنند. در مکتوب آمده است: «ثبت ‌نام محصلین طبقه‌ی اناث الی اطلاع ثانی و اخذ امتحان متفرقه‌ی ذکور خلاف احکام مقرره‌های آموزش دوره‌ی لیسانس و تحصیلات عالی فوق لیسانس (ماستری و دوکتورا) مجاز نمی‌باشد. در صورت برخورد با این موضوع، با متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

در همین حال، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که هفته‌ی پیش در سفری به افغانستان، با مقام‌های حاکم در باره‌ی نگرانی‌های جامعه‌ی جهانی و «بازداشتن دختران از آموزش» صحبت کرده بود، به خبرنگاران گفته است که زنان افغانستانی را تنها نخواهند گذاشت.