اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر زنان

دختران مالستان و جاغوری غزنی برای توقف نسل‌کشی هزاره‌ها راه‌پیمایی کردند

 

جاده‌ی ابریشم: شماری از دختران و زنان در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی، امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) در واکنش به حمله‌ی تروریستی بر مرکز آموزشی کاج، راه‌پیمایی کرده و خواستار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

در این راه‌پیمایی، معترضان با سردادن شعارهای «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» و «هزاره‌بودن جرم نیست»، خواستار پایان‌یافتن نسل‌‌کشی هزاره‌ها در کشور شدند.

آن‌ها هم‌چنین با سردادن شعار «مکاتب دخترانه را باز کنید» و «تعلیم حق ماست»، خواستار بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

طالبان اعتراض دختران دانش‌آموز ولسوالی‌جاغوری را با شلیک‌های هوایی سرکوب کردند.

معترضان در جاغوری، در «سنگ‌ماشه»، مرکز این ولسوالی راه‌پیمایی کردند که دانش‌آموزان مکتب نیز، در آن شرکت کرده بودند.

در همین حال، پولیس هند درخواست راه‌پیمایی شهروندان افغانستان را که قصد اعتراض برای توقف نسل‌کشی هزاره‌ها را داشتند، نپذیرفته و ۱۰ تن شان را بازداشت کردند‌.

روز گذشته نیز زنان و دختران در ننگرهار و کابل در واکنش به حمله بر مرکز آموزشی کاج، اعتراض کرده و خواستار توجه جدی جامعه‌ی جهانی، به کشتار هدف‌مند هزاره‌ها در افغانستان شدند.

بر اساس آخرین آمار، حمله‌ی انتحاری روز جمعه -۸ میزان- در مرکز آموزشی «کاج» در غرب کابل، ۵۶ کشته و ۱۱۵ زخمی بر جا گذاشته است.

صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) فرشته رضایی، یکی از دانش‌آموزان که در حمله‌ی تروریستی بر مرکز آموزشی کاج زخم برداشته بود، جان باخت. او به اثر برخورد گلوله از ناحیه‌ی سر زخم برداشته بود.

فایزه امیری، یکی دیگر از زخمیان حمله بر مرکز آموزشی کاج نیز، روز گذشته جان باخت.