اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر زنان

طالبان با شلیک گلوله مانع راه‌پیمایی دانش‌جویان دختر در دانشگاه هرات شدند

 

جاده‌ی ابریشم: شماری از دانش‌جویان دختر در دانشگاه هرات، امروز (یک‌شنبه، ۱۰ میزان)، در واکنش به حمله‌ی مرگ‌بار بر مرکز آموزشی کاج و نسل‌کشی هزاره‌ها، راه‌پیمانی کردند.

معترضان با شعار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها»، می‌خواستند از مسیر دانشگاه هرات تا دفتر والی این ولایت، راه‌پیمایی کنند؛ اما نیروهای طالبان باشلیک گلوله مانع آن شدند.

یکی از دانش‌جویان، می‌گوید که افراد طالبان دروازه‌ی دانشگاه هرات را نیز، بسته اند تا دانش‌جویان داخل این دانشگاه، در راه‌پیمایی شرکت نکنند.

طالبان روز گذشته با شلیک‌های هوایی و لت‌و‌کوب معترضان، راه‌پیمایی دختران در غرب کابل را نیز، سرکوب کرده و شماری از معترضان را بازداشت کردند.

یوناما از طالبان خواسته بود که «از حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان محافظت و استفاده از اسلحه برای پیش‌گیری از حق تظاهرات صلح‌آمیز را، متوقف کنند.»

در انفجار هول‌ناک ۸ میزان بر مرکز آموزشی کاج، بیش از ۱۰۰ تن کشته و زخمی شدند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در آخرین گزارش خود گفته است که در حمله‌ی انتحاری بر «مرکز آموزشی کاج» در غرب کابل، کم‌ازکم ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بیش‌تر قربانیان این رویداد تروریستی، دختران و زنان جوان هزاره استند.

این روزها، دامنه‌ی اعتراضات علیه گروه تروریستی طالبان گسترده‌تر شده است.

پس از اعتراض دختران در دشت‌برچی، دانش‌جویان دختر در دانشگاه تعلیم‌و‌تربیه کابل در صحن این دانشگاه دست به اعتراض زده و خواهان توقف نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

در همین حال، لینا علم، قیس الفت، فرهاد دریا و آریانا سعید، از هنرمندان و آوازخوان سرشناس کشور به کارزار «توقف نسل‌کشی هزاره‌ها» پیوستند.

قیس الفت و آریانا سعید، پروفایل‌های فیسبوک ‌شان را سیاه کردند.

دریا در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که برای قربانیان کاج، یک هفته ماتم ملی اعلام شود.