اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر زنان

یوناما: در حمله بر مرکز آموزشی کاج، ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن زخمی شده اند

 

جاده‌ی ابریشم: در تازه‌ترین گزارش، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که در حمله‌ی انتحاری بر «مرکز آموزشی کاج» در غرب کابل، کم‌ازکم ۳۵ تن کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده اند. بیش‌تر قربانیان این رویداد تروریستی، دختران و زنان جوان هزاره استند.

یوناما گفته است: «گروه‌های حقوق بشر یوناما در کابل به ایجاد سوابق دقیق حمله بر مرکز آموزشی در محله‌ی هزاره‌نشین کمک می‌کند. همه‌ی نام‌ها، به مستندسازی و به‌خاطرسپردن نیاز دارند و باید عدالت رعایت شود.»

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در بیانیه‌ی دیگری، سرکوب اعتراض‌های زنان از سوی طالبان‌ در غرب کابل را، نگران‌کننده خوانده است.

شماری از زنان در غرب کابل و دانش‌آموزان دختر مرکز آموزشی کاج، امروز (شنبه، ۹ میزان)، در اعتراض به حمله‌ی دیروز بر این مرکز، در جاده‌های دشت‌برچی، راه‌پیمایی کردند.

طالبان با شلیک‌های هوایی و لت‌و‌کوب معترضان، این راه‌پیمایی را سرکوب کرده و شماری از معترضان را نیز بازداشت کرده اند.

یوناما از طالبان خواسته است که «از حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان محافظت و استفاده از اسلحه برای پیش‌گیری از حق تظاهرات صلح‌آمیز را، متوقف کنند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، امروز (شنبه، ۹ میزان)، با انتشار بیانیه‌ای، حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را هول‌ناک توصیف کرده است.

اعضای این شورا با ابراز نگرانی از پیامدهای این دست حمله‌ها بر مرکزهای آموزشی، خواهان پاسخ‌گویی سازمان‌دهندگان، تمویل‌کنندگان مالی و حامیان این اقدام‌های تروریستی، شده‌ اند.

اعضای شورای امنیت، تروریزم را بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و خواهان مبارزه‌ی کشورها با این پدیده، در پرتو قوانین بین‌المللی شده اند.

حمله بر مرکز آموزشی کاج، روز گذشته –جمعه، ۸ میزان-، در حالی رخ داد که دانش‌آموزان برای اشتراک در کانکور آزمایشی، در یک صنف گرد آمده و سرگرم حل‌کردن پرسش‌های شان بودند.

به گفته‌ی مسئولان این مرکز، مهاجم انتحاری، نخست نگه‌بانان دم در را با شلیک گلوله کشته و پس از آن، وارد صنف شده و خودش را منفجر کرده است.