اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

واکنش‌های جهانی در برابر حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل

 

جاده‌ی ابریشم: ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، با نشر تویتی، حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را محکوم کرد.

ریچارت بنت، در تویتی گفته است: «حمله بر مرکزهای آموزشی هزاره‌ها و شیعیان، باید پایان یابد. حمله‌ها به آینده‌ی افغانستان را متوقف کنید، جنایت‌های بین‌المللی را متوقف کنید!»

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)نیز، با نشر خبرنامه‌ای در برگه‌ی فیسبوک خود، حمله بر مرکز آموزشی کاج در منطقه‌ی هزاره‌نشین کابل را محکوم کرده و گفته که در این حمله بیش از ۶۰ تن از جامعه هزاره و شیعه افغانستان کشته و زخمی شده‌‌اند.

خبرنامه‌ای یونما آمده است: «در جریان وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، امروز انفجار دیگری در کابل رخ داد. در این حمله‌ی بی‌رحمانه به یک مرکز آموزشی در منطقه‌ای بیش‌تر هزاره و شیعه‌نشین، به افراد ملکی تلفات زیادی وارد شده است.»

هم‌چنین، مارن دکر، شارژدافیر ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان، با نشر تویتی، حمله‌ی امروز بر مرکز آموزشی کاج در دشت‌برچی کابل را محکوم کرد.

خانم دکر، در توییتی نوشته است: «هدف‌قراردادن صنف پر از دانش‌آموزانی که در امتحان شرکت کرده‌‌اند، شرم‌آور است. همه دانش‌آموزان باید بتوانند در آرامش و بدون ترس، به تحصیل بپردازند.»

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز، با نشر تویتی، حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را هول‌ناک گفته است.

یونیسف گفته است: «خشونت در داخل و یا در اطراف نهادهای آموزشی، هرگز قابل قبول نیست. چنین مکان‌هایی، باید بهشتی از آرامش باشند که کودکان بتوانند در آن بیاموزند، در کنار دوستان باشند و با ایجاد مهارت‌هایی برای آینده‌ی خود احساس امنیت کنند.»

صندوق کودکان ساز ملل متحد، گفته است که کودکان نوجوانان هدف خشونت نیستند و هرگز نباید باشند.

یونیسف از همه طرف‌ها در افغانستان، خواسته که به حقوق بشر پابند باشند و امنیت همه کودکان و جوانان را تضمین کنند.

عفو بین‌الملل نیز، در واکنش به حمله‌ی انتحاری امروز در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، گفته که این حمله نشان‌دهنده‌ی ناکامی مطلق طالبان در حفاظت از مردم افغانستان، به ویژه اقلیت‌ها است.

سمیرا حمیدی، گزارش‌گر عفو بین‌الملل در بخش جنوب آسیا، در بیانیه‌‌ای گفته است: «حمله‌ی هول‌ناک امروز، تازه‌ترین مورد از یک رشته حملات به مناطق بیش‌تر با جمعیت هزاره و شیعه، یادآور شرم‌از ناتوانی و شکست مطلق طالبان به عنوان مسئولان حاکم، در حفاظت از مردم افغانستان است.»

عفو بین‌الملل افزوده است که «طالبان از زمان به‌قدرت‌رسیدن، اقدام‌های اندکی را برای حفاظت از مردم و به ویژه هزاره‌‌های شیعه روی دست گرفته اند که به صورت ساختارمند، بیش‌تر از سوی دولت اسلامی در مکاتب، مساجد و مراکز آموزشی و عمومی، هدف قرار گرفته‌‌اند.»
عفو بین‌الملل، از حکومت طالبان خواسته است که هرچه‌زودتر تحقیقات مؤثر، کامل و مستقل را برای بررسی این حمله‌ها مطابق با قوانین و معیارهای بین‌المللی انجام دهند و کسانی‌که متهم به انجام چنین عملیات‌هایی استند، باید در دادگاه‌های غیرنظامی به دست عدالت سپرده شوند.

مقتدی صدر، روحانی قدرت‌مند شیعه‌ی عراق نیز، در واکنش به حمله‌ی انتخاری بر مرکز آموزشی کاج، در غرب کابل، با انتقاد شدید از حکومت طالبان، گفته است: «من از نجف اشرف، طالبان را مسئول انفجارهایی می‌دانم که برادران شیعه را در افغانستان هدف قرار داده و بعید نیست در آینده، برادران سنی میانه‌رو افغانستانی را که هم‌عقیده با طالبان نیستند، هدف قرار دهند.»

آقای صدر با انتشار بیانیه‌ای، از طالبان پرسیده است که «کدام دولت، نمی‌تواند از ملتش حفاظت کند؟ یا کدام دولت است که تنها تماشاگر انفجارهای هفتگی‌ست که شیعیان را هدف قرار می‌دهد؟».

او، در پاسخ خودش می‌گوید که دولت طالبان است.