اسلایدر اقلیت‌های قومی

ترس از آگاهی؛ مهاجمان انتحاری دانش‌آموزان در غرب کابل را هدف قرار داده اند

 

صبح امروز (جمعه، ۸ میزان)، بین ساعت شش تا هفت به وقت محلی، دشت‌برچی در غرب کابل –محله‌ی هزاره‌نشین- گواه حمله‌ی مرگ‌بار انتحاری دیگری بود.

بر اساس گزارش‌های ابتدایی، در این حمله که در مرکز آموزشی «کاج» رخ داده، نزدیک به ۸۰-۷۰ دانش‌آموز دختر و پسر در این مرکز، کشته و زخمی شده اند.

به گفته‌ی یکی از دانش‌آموزان، مهاجمان انتحاری پس از کشتن نگه‌بانان دروازه‌ی ورودی، وارد صنف درسی‌ای شده‌ اند که گنجایش ۷۰۰ نفر را دارد.

در حالی که دانش‌آموزان سرگرم، سپری‌کردن کانکور آزمایشی بوده اند، مهاجمان انتحاری، از دروازه‌ی ویژه‌ی دختران، وارد این مرکز می‌شوند.

مرکز آموزشی «کاج» در دشت‌برچی –محله‌ی هزاره‌نشین و شیعه‌نشین- در غرب کابل موقعیت دارد که بیش‌تر در بخش آمادگی‌های آزمون پیش‌دانشگاهی فعالیت می‌کند.

بر اساس زمان‌بندی روزهای درسی مرکزهای آموزشی آمادگی کانکور، روزهای جمعه بیش‌تر به برگزاری کانکورهای آموزشی اختصاص یافته است. از این رو، شمار دانش‌آموزانی که در یک صنف برای اشتراک در کانکور آزمایشی حضور می‌یابند، به مراتب از روهای دیگر بیش‌تر است؛ زیرا، در کنار شرکت دیگر صنف‌های آموزشی این مرکز در کانکور آزمایشی، شماری از دانش‌آموزان از مرکزهای دیگر نیز برای محک‌زدن توانایی‌های شان در این آزمون شرکت می‌کنند؛ پس روشن است که شمار قربانیان این رویداد، بیش‌تر از چیزی است که تا اکنون گزارش شده است.

قربانیان این حمله کی‌ها اند؟

قربانیان این حمله‌ی مرگ‌بار و حمله‌های مشابه دیگری که در سال‌های گذشته در این منطقه انجام شده، چند ویژگی دارند؛

الف: قربانیان از مردم هزاره و شیعیان افغانستان استند؛ زیرا این مرکز آموزشی و مرکزهای آموزشی دیگری که پیش از این، مورد چنین حمله‌های قرار گرفته، در محله‌ی هزاره‌نشین موقعیت دارند.

گفتنی است که چنین حمله‌هایی همواره مردم هزاره را هدف قرار داده است.

ب: قربانیان این حادثه کودکان و نوجوانان استند. در این مرکزها، بیش‌تر آن‌هایی مصروف فراگیری دانش اند که از ولایت‌های دیگر به کابل می‌آیند؛ آن‌هایی که به دلیل پایین‌بودن کیفیت ارائه‌ی خدمات آموزشی در ولایت‌های شان، به کابل می‌آیند، بی آن که بدانند برای آموختن، باید حاضر به گذشتن از سلامتی و جان شان نیز باشند.

بیش‌تر افرادی که در مرکزهای آموزشی آمادگی کانکور، مصروف فراگیری دانش اند، تازه از مکتب فارغ شده و سن‌وسالی ندارند.

ج: بیش‌تر قربانیان این حمله دختران استند. از آن‌جایی که مهاجم انتحاری از دروازه‌ای ویژه‌ی دختران وارد صنف ۷۰۰نفری شده، پس زخمیان و جان‌باختگان این رویداد نیز باید دختران باشند.

این حمله بر دانش‌آموزان دختر، در حالی انجام می‌شود که هنوز صدها هزار دختر در افغانستان از سوی طالبان از رفتن به مکتب باز داشته شده اند.

گروه طالبان در بیش‌تر از یک سال گذشته، دختران بالاتر از صنف ششم را در سراسر افغانستان از رفتن به مکتب محروم کرده اند؛ محدودیتی که شوق آموختن در دختران را نکشته و آن‌ها را ناچار کرده که به مرکزهای آموزشی خصوصی رو بیاورند.

مرکز آموزشی کاج، در پی حمله‌ی انتحاری مرگ‌بار هم‌سان در ۱۳۹۷ بر مرکز آموزشی موعود، از بدنه‌ی این مرکز آموزشی جدا شده، با نام و هویت مستقل «کاج» شروع به فعالیت کرد.

در آن حمله نیز کودکان و دانش‌آموزان هزاره هدف قرار گرفته بودند که بیش‌تر از ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی به هم‌راه داشت.

قابل یادآوری است که این، نه نخستین حمله‌ی انتحاری و نه آخرین آن خواهد بود که دانش‌آموزان هزاره در غرب کابل را، هدف قرار می‌دهد؛ حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید، مکتب سیدالشهدا، مرکز آموزشی کوثر دانش، مرکز آموزشی موعود و چندین حمله‌ی دیگر از این دست بوده ‌اند.

از آن‌ جایی که در این حمله‌ها قومی خاص، با باور خاصی هدف قرار گرفته‌ و می‌گیرند، می‌توان این کشتارها را مصداق نسل‌کشی و کشتار ساختارمند هزاره‌های افغانستان دانست؛ همان گونه، که دولت انگلیستان نیز پیش از این، از کشتار هدف‌مند هزاره‌ها در سال‌های پسین خبر داده بود.

برای پایان‌دادن به این روند خون‌بار، نیاز است که سطح بین‌المللی برای قربانیان و آسیب‌دیدگان آن، دادخواهی شود.