اسلایدر خبری گزارشها

پایان نشست وین؛ «از اجماع منطقه‌ای و جهانی برای به‌رسمیت‌نشناختن رژیم طالبان استقبال می‌کنیم»

 

جاده‌ی ابریشم: نشست وین که با حضور ۳۰ چهره‌ی سیاسی مخالف طالبان در اتریش برگزار شده بود، شنبه، ۲۶ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای پایان یافت.

در این نشست، احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت ملی، رنگین دادفر اسپنتا، زلمی رسول، رحمت‌الله نبیل، فوزیه کوفی، شکریه بارکزی و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی ضدطالبان، شرکت داشتند.

اشتراک‌کنندگان در این نشست، در کنار تأکید بر آغاز گفتمانی ملی و دموکراتیک برای معضل کنونی افغانستان، طالبان را به انحصار قدرت متهم کرده و گفته‌اند که تلاش‌های بین‌المللی برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، نتیجه نداده است.

در اعلامیه آمده است:«اداره‌ی طالبان هم‌چنان بر انحصار، تمامیت‌خواهی و عدم تمکین به ایجاد دولت برخاسته از آرای مردم، اصرار می‌ورزد.»

برگزارکنندگان نشست وین، گفته‌اند که این نشست را آغاز روندی سیاسی معنادار میان همه جریان‌ها، حزب‌ها، فعالان سیاسی و مدنی جهت توسعه و تحکیم دیدگاه مشترک می‌دانند، تا به تشکیل ساختاری جامع و بدیل سیاسی در افغانستان، منتهی شود.

آن‌ها از کشورهای منطقه و جهان، خواسته‌اند تا برای ایجاد دولتی فراگیر و برخاسته از آرای مردم در این کشور، تلاش کنند.

در اعلامیه، آمده است که اشتراک‌کنندگان این نشست، از مقاومت مردم افغانستان برای تأمین خواست‌های مشروع و حق‌خواهانه‌ی شان، پشتیبانی می‌کنند.

گسترش و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و پشتیبانی طالبان از این گروه‌ها، مورد دیگری بود که در اعلامیه‌ی نشست وین به آن پرداخته شده است.

اشتراک‌کنندگان این نشست، از کشورها خواسته ‌اند که در مبارزه با تروریزم، بدون فرق‌گذاشتن اقدام کنند.

در بخشی از اعلامیه آمده است:«با برگشت طالبان و حمایت آن‌ها از گسترش حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی در افغانستان، ما، از کشورهای منطقه و جامعه‌ی جهانی، می‌خواهیم تا در مبارزه با تروریزم، بدون تمایز و با درنظرداشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، عمل کنند.»