اسلایدر خبری گزارشها

وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان از پیکره‌های منفجره شده‌ی بودای بامیان دیدار کرد

 

جاده‌ابریشم: ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفرش به ولایت بامیان، از بعضی ساحات تاریخی و پیکره‌های تخریب شده بودای بامیان بازدید کرده است.

به گفته سیف الرحمان محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ‌ طالبان برای ولایت بامیان، ملا خیرالله خیرخواه حین بازدید از ساحات تاریخی و مخروبه‌های بودای بامیان، بر حفظ و نگهداری ساحات تاریخی و باستانی بامیان تاکید کرده است.

این در حالی است که در زمستان گذشته کندنکاری در اطراف بودای بامیان انجام شد و تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌داد که در این کار طالبان دست داشته است.

در همین حال چندی قبل کار بازسازی بازار کهنه شهربامیان توسط مقام‌های محلی بامیان نیز آغاز شد. بازار کهنه بامیان در مقابل بودای بامیان قرار دارد و جزء ساحات سرخ تاریخی محسوب می‌شود. براساس ماستر پلان فرهنگی بامیان هرنوع ساخت‌وساز در ساحات سرخ تاریخی ولایت بامیان ممنوع است.

والی طالبان برای ولایت بامیان، در زمان آغاز کار بازسازی بازار کهنه ولایت بامیان گفته بود که این کار در هماهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنگ شروع شده است.

کار بازسازی بازار کهنه ولایت بامیان به دلیل مخالفت یونیسکو متوقف شد.

طالبان در دور اول حکومت شان، در ۱۱ مارچ سال ۲۰۰۱، دو پیکره بودای بامیان را تخریب کردند. تخریب دو مجسمه بودای بامیان توسط گروه طالبان در آن زمان، با محکومیت جهانی مواجه شد.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید