اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر زنان

افزایش جرایم جنایی در کشور؛ طالبان مسوول است

جاده‌ی ابریشم: در سایه‌ی حکومت طالبان جان هیچ کسی مصوون نیست و شهروندان به بهانه‌های مختلف بازداشت و کشته می‌شوند. طالبان اما مسوول مستقیم رویدادهای جنایی در کشور است. زیرا تسلط این گروه برسرنوشت عمومی مردم باعث شده است که فقر، گرسنگی و جرایم جنایی افزایش پیدا کند و بار دیگر زخم کهنه‌ای زن‌ستیزی سربلند کند.
درتازه‌ترین مورد در ولایت سمنگان دو زن پس از تجاوز گروهی دارزده شده و سپس داخل یک چاه رها شده‌‌اند. همچنین رویدادهای تکان دهنده‌ای دیگری در ولایت‌های مختلف کشور صورت گرفته که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
کابل: چهار شنبه، ۴جوزا، دزدان مسلح یک دانشجوی سال پنجم دانشکده استوماتولوژی دانشگاه طبی کابل را در چهار‌راهی دهبوری کابل به قتل رساندند.
گفته می‌شود که این دانشجو سمیر سیرت نام داشته و می‌خواسته به خانه‌اش به ارزان قیمت برود.
نزدیکان او گفته است که دزدان به چشمان سیرت شلیک کرده است.
هلمند
منابع محلی در هلمند به رسانه‌ها گفته است که فردی به نام نعمت الله مشهور به «تورجان خیاط» در ولسوالی نوزاد این ولایت مدتی با مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار کلدار پاکستانی مفقود بوده است. پس از مدتی جسد او از کوهی در روستای «دیمیان» ولسوالی نوزاد این ولایت پیدا شده است.
دایکندی
روز جمعه، ۱۳جوزا، یک فرد غیر نظامی که جنگل‌بان منطقه بوده در ولسوالی کیتی ولایت دایکندی به قتل رسیده است.
پیش از این نیز جسد فرسوده شده‌ی دو غیر نظامی در این ولسوالی پیدا شده بوده که هویت آنان قابل تشخیص نبوده‌اند.
ننگرهار
منابع محلی در ولایت ننگرهار به رسانه‌ها گفته است که جوانی به نام ضمیر خان در ولسوالی کامه‌ی این ولایت پس از تنش لفظی با خانواده‌اش، خود را در درخت حلق‌آویز کرده و جان داده است.
پروان
بامداد یک‌شنبه، ۸ جوزا، یک مرد موذن هنگام رفتن به مسجد در روستای میان‌شاخ در مربوطات مرکز ولایت پروان توسط دزدان مسلح کشته شده است.
غور
روز دوشنبه، ۹جوزا، یک مرد پس از برنده شدن دعوای حقوقی در ولسوالی پسابند ولایت غور کشته است. مسوولین امنیتی طالبان برای ولسوالی پسابند گفته است که در این مورد یک تن را بازداشت کرده است.
بلخ
منابع محلی در بلخ تایید کرده است که روز جمعه، ۱۳جوزا، جسد بدون سر یک زن ۳۳ساله به نام ریتا، سه ماه پس از قتل از یک چاه پیدا شده است.
سخنگوی طالبان در بلخ گفته است که چهار تن را در پیوند به این قتل بازداشت کرده، اما شوهر این زن که عامل اصلی قتل بوده، فرار کرده است.
کابل
منابع در کابل گفته است یک که جوان به نام قاری سید جبیر که حدود یک ماه پیش مفقود شده بود، روز شنبه، ۱۷ جوزا، خانواده‌اش جسد او را از طب عدلی تحویل گرفته است.
گفته شده که جسد این جوان توسط سگ‌های ولگرد تکه تکه شده بود که باشندگان ساحه‌ی زیارت تمیم انصاری شهر کابل او را به طالبان تحویل دادند.
سمنگان
بر اساس منابع محلی در ولایت سمنگان، افراد مسلح روز دوشنبه، ۱۶جوزا، حاجی احمد، یکی از صرافان این ولایت را در ساحه‌ی رباطک مرکز سمنگان تیرباران کردند.
گفته شده که افراد مسلح ناشناس پس از گرفتن حدود ۸۰ هزار دالر امریکایی، او را به قتل رسانده‌اند.
سمنگان
منابع محلی در ولسوالی حضرت‌سلطان ولایت سمنگان گفته است که روز شنبه، ۱۴جوزا، جسد دو زن از داخل یک چاه در این ولسوالی پیدا شده است. منابع افزوده است که این زنان پس از تجاوز گروهی دارزده شده و سپس در بین چاه رها شده‌اند.
در شرایط که افغانستان در وضعیت بی‌حکومتی و بی‌قانونی به‌سر می‌برد و طالبان به‌مثابه یک گروه تروریستی عمل می‌کند، افزایش جرایم جنایی یک امر عادی است. زیرا جلوگیری از جرایم بدون تطبیق قانون و نهادهای قدرتمند امنیتی ممکن نیست؛ چیزی که در افغانستان از بین رفته است.