اسلایدر تحلیلی گزارشها

جیب پور طالبان و سفره‌ی خالی مردم؛ بیست و ششمین بسته‌ی کمکی ۳۲ میلیون دالری به کابل رسید

علی ضحاک
در ادامه کمک‌های نقدی بشردوستانه، امروز بیست و ششمین بسته‌ی کمکی شامل ۳۲ میلیون دالر به افغانستان رسید.
با این حساب از زمان حاکم شدن گروه طالبان در افغانستان تاکنون بیشتر از ۸۰۰ میلیون دالر پول نقد از سوی جامعه جهانی به افغانستان رسیده است.
این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بحران بشریِ ناشی از گرسنگی دامن‌گیر مردم افغانستان شده است. برعلاوه تبعات ناشی از تحول سیاسی و جنگ در افغانستان، خشک‌سالی دامنه فقر و گرسنگی در این کشور را گسترش داده است. اما وجوه مصرف کمک‌های نقدی روشن نیست. تاهنوز گزارشی که نشان دهد این مقدار پول چگونه و در کجا به مصرف رسیده است وجود ندارد. در عین حال مردم از روند توزیع کمک‌های جامعه جهانی نیز انتقادهایی دارند. گفته می‌شود بخشی از کمک‌های نقدی که در قالب کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسیده، به جنگ‌جویان طالبان داده می‌شود و این گروه با استفاده از این کمک‌ها بیشتر سربازگیری می‌کند.
روند توزیع کمک‌ها به صورت عموم غیر شفاف و ناعادلانه است. مقدار کمک نقدی که در نوع خود در افغانستان بی‌سابقه است، به ارزش میلیون‌ها دالر کالا و مواد خوراکی نیز از سوی جامعه جهانی به مردم افغانستان کمک صورت گرفته است؛ اما سفره‌ی مردم همچنان خالی است. میزان آسیب‌های ناشی از جنگ برای مردم افغانستان جبران‌ناپذیر است و نبود شفافیت و توزیع ناعادلانه کمک‌های نقدی و غیر نقدی جامعه جهانی دامنه گرسنگی و فقر در این کشور را بیشتر از پیش گسترش می‌دهد.
در نبود نظارت دقیق از سوی جامعه جهانی ادامه این کمک‌ها برای مردم افغانستان سودمند نیست و باعث تقویت بیشتر طالبان می‌شود.‌ تقویت این گروه به معنای سرکوب و تحقیر بیشتر مردم افغانستان است و جامعه جهانی با درک این وضعیت برای نجات مردم افغانستان باید راهکارهای دیگری را جستجو نماید.
ادامه حکومت طالبان باعث بدتر شدن اوضاع در افغانستان شده است. این گروه با استفاده از این پول‌ها پایه‌های حاکمیت قومی و استبدادی شان را مستحکم‌تر می‌کند و با گذشت هر روز محدودیت‌های بیشتر برای مروم افغانستان وضع می‌کند.
در تازه‌ترین مورد طالبان حجاب و پوشیدن برقع برای زنان را اجباری ساخته و گفته است که اولیای زنان بی‌حجاب مجازات خواهد شد.
این تصمیم‌ها و عمل‌کردهای خلاف حقوق بشری به طالبان دقیق زمانی صورت می‌گیرد که کمک‌های نقدی به گروه طالبان از سوی جامعه جهانی همچنان ادامه دارد.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید