اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

افغان‌های مقیم ایتالیا: نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف و به‌رسمیت بشناسید

جاده‌ی ابریشم: روز شنبه، ۱۰ثور، افغان‌های مقیم ایتالیا در یک گردهمایی از دولت این کشور خواستند تا نسل‌کشی هزاره‌های افغانستان را به‌رسمیت بشناسند.
آنان در قطعنامه‌ای اظهار داشتند که حملات هدفمند اخیر علیه هزاره‌ها، مصداق بارز نسل‌کشی این گروه قومی در افغانستان است.
در بخش از قطعنامه آمده است:«حملات هدفمند اخیر علیه هزاره‌ها در مکتب عبدالرحیم شهید، مرکز آموزشی ممتاز، حمله بر مسجد سه‌دکان شهر مزار شریف و کشتار مسافرین در دره صوف ولایت سمنگان در شمال افغانستان مصداق بارزی از نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان است.»
در قطعنامه همچنان آمده است که پس از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ نیز حملات هدفمند بالای هزاره‌ها ادمه پیدا کرد و این حملات در ساحات غیر نظامی مانند سالن عروسی، کلپ ورزشی، مسجد، شفاخانه نسایی ولادی، مرکز آموزشی و مکتب صورت گرفته است.
مظاهره کنندگان تاکید کردند که افغانستان در نبود یک دولت مشروع و ملی به سر می‌برند و آنان از طالبان توقع تامین امنیت هزاره‌ها را ندارند و این گروه «سابقه‌نقض حقوق بشر و نسل‌کشی هزاره‌ها را در کارنامه خود دارند».

هزاره‌های مقیم ایتالیا در پایان قطعنامه از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان‌های حقوق بشری و به‌صورت مشخص از دولت ایتالیا خواستند تا نسل‌کشی‌هزاره‌ها برسمیت شناخته و در قسمت امنیت آنان توجه نمایند:
یکم: از گزارشگر ویژه ملل متحد برای افغانستان و نیز از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌خواهیم که نسل کشی‌هزاره‌ها در افغانستان را بررسی کرده و یافته‌های خویش را با نهادهای ذیربط بین‌المللی از جمله دادگاه بین‌المللی لاهه شریک نمایند.
دوم: از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و به‌طور مشخص از دولت ایتالیا می‌خواهیم که مطابق مفاد کنوانسیون نسل‌کشی (۱۹۴۸)، نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت‌شناخته و برای توقف آن اهتمام لازم نمایند.
سوم: از نهادهای حقو‌ق بشری و به‌طور مشخص از سازمان‌های حقوق بشری ایتالیا می‌خواهیم که در برابر نسل‌کشی هزاره‌ها صدای خود را بلند کرده و دادخواهی ما را حمایت کنند.
چهارم: از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و به‌طور مشخص از دولت ایتالیا می‌خواهیم که وضعیت افغانستان را نظارت کرده و در قسمت امنیت هزاره‌ها توجه نمایند».
پیش از این نیز به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۲۲، ده‌ها تن از مهاجران افغانستان مقیم شهر شیکاگو امریکا، به دلیل حملات تروریستی اخیر در مناطق هزاره‌نشین، دست به اعتراض مدنی زدند.
این گردهمایی در مقابل ساختمان دولت فدرال ایالات متحده در شهر شیکاگو برگزار شده بود و اعتراض کنندگان شعارهای«زندگی هزاره‌ها مهم است»، «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «حقوق بشر کجاست؟« و «سازمان ملل از خواب بیدار شو» را با خود حمل می‌کردند.
اعتراض کنندگان در حالیکه شعارهای شان را فریاد می‌زدند، خواهان به‌رسمیت شناخته شدن «نسل‌کشی» هزاره‌ها از سوی جامعه جهانی و ایالات متحده شدند.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید