اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

مردم و فعالین حقوق بشر به ‌‌جهان: نسل‌کشی هزاره‌ها را برسمیت بشناسید

افزایش کشتارهای هدفمند هزاره در افغانستان موج از واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به دنبال داشته است. سازمان‌های بین‌المللی، گروه‌های اجتماعی، فعالان سیاسی- مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از طریق نشر اعلامیه، برگزاری گردهمایی‌های اعتراضی و راه‌اندازی کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی انزجار خود را نسبت به «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان نشان دادند.
سازمان ملل‌متحد
به تاریخ ۲۰ اپریل ۲۰۲۲، شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، طی بیانیه‌ای حملات به مراکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کرد. اعضای شورای امنیت با ابراز نگرانی شدید در مورد پیامدهای حمله به مکاتب و امنیت دانش آموزان، بر حق آموزش برای همه شهروندان افغانستان تأکید کردند.
آنان تروریسم را یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و بر لزوم پاسخ‌گویی عاملان، سازماندهندگان، تأمین کنندگان مالی و حامیان اقدامات تروریستی و محاکمه آنان مطابق با منشور ملل‌متحد و قوانین بین‌المللی، تأکید کردند.
آنتونیو گوترش، دبیر کل ملل‌متحد، به تاریخ ۲۲ اپریل ۲۰۲۲، حمله بر مسجد شیعیان در شهر مزار شریف را محکوم کرده و افزود که حملات علیه غیر نظامیان از جمله مساجد، بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است.
ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در مزار شریف خواهان توقف حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌ها در کشور شده است.
گزارش‌گر ویژه ملل‌متحد، می‌افزاید که انفجار ۲۳ اپریل ۲۰۲۲، که مسجد شیعیان در مزار شریف را هدف قرار داده؛ دوباره جامعه هزاره در چنین حملاتی قربانی شده است.
وی حملات بر مساجد و مکاتب را «سیستماتیک» و «نقض حقوق بشر» خوانده و تأکید کرده است:«این حملات نیاز به تحقیق فوری و پاسخ‌دهی دارد».
در همین حال، دفتر نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان (یوناما)، نیز اعلان کرده که مته نودسن، معاون نمایندگی ملل‌متحد در افغانستان، با شماری از نمایندگان مردم هزاره در کابل در مورد «نسل‌کشی» و «کشتار سیستماتیک» هزاره‌ها در افغانستان و همچنین راه‌حل‌های بیرون رفت از آن گفتگو کرده است.
احزاب و انجمن‌های سیاسی- مدنی
حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم، ۲۲ اپریل ۲۰۲۲، با نشر اعلامیه‌ای حملات تروریستی علیه هزاره‌ها را «نسل‌کشی» خواند و آن را فاجعه‌بار دانسته است. حزب جنبش در اعلامیه‌ای افزوده است که حملات اخیر به مراکز آموزشی و اماکن مقدس هزاره‌ها مصداق «نسل‌کشی» علیه این قوم است و تداوم آن برای کشور فاجعه بار خواهد بود.
همچنین، تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان، در واکنش به حملات تروریستی اخیر در غرب کابل، دست به اعتراض در فضای سربسته زده و کشتار هدفمند هزاره‌ها را «نسل‌کشی» خواندند.
شماری از این زنان با انتشار ویدیوهای اعتراضی شان در رسانه‌ها، تأکید می‌کنند که «هزاره بودن جرم نیست» و «نسل‌کشی» هزاره‌ها باید متوقف گردد.
آنان از جامعه‌جهانی می‌خواهند که به‌جای محکوم کردن، اقدامات عملی را برای جلوگیری از تکرار حملات هدفمند بر یک قوم خاص روی دست بگیرند.
در همین‌حال، جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری هزاره در «نامه سر گشاده» به سازمان ملل‌متحد و رهبران جهان، از آنان خواهان حمایت از جامعه هزاره در برابر «نسل کشی» شدند.
در این نامه آمده است که حملات اخیر غرب کابل و حملات مشابه آن در سال‌های گذشته مصداق آشکار «نسل‌کشی» و جنایت علیه بشریت است و برای جلوگیری از آن جامعه بین‌الملل و ملل‌متحد اقدامات پیشگیرانه و مؤثری را انجام دهد.
آنان می‌افزاید که «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در به رسمیت شاناختن و محکومیت نسل‌کشی هزاره‌ها در کنار جامعه هزاره بایستند».
فعالان جامعه هزاره تأکید می‌کنند که تا هنوز هیچ کدام از جنایات انجام شده علیه هزاره‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار نگرفته و هیچ اقدامی عادلانه‌ای برای قربانیان و خانواده‌های هزاره نیز انجام نشده است.
آنان می‌افزایند که جامعه بین‌المللی بر اساس قوانین و عرف بین‌المللی، مسوولیت دارند تا از هزاره‌ها در مقابل جنایت «نسل کشی»، جنایات علیه بشریت و خشونت‌های سیستماتیک محافظت نمایند. فعالان جامعه هزاره در این نامه از سازمان ملل‌متحد، شورای امنیت، پارلمان اروپا، شورای حقوق بشر ملل‌متحد و دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند که «نسل‌کشی» هزاره‌ها را به رسمیت شناخته و در مورد آن نشست‌های ویژه برگزار کرده و تحقیقات و اقدامات مناسبی را در زمینه انجام دهند.
راه‌پیمایی‌ها
به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۲۲، ده‌ها تن از مهاجران افغانستان مقیم شهر شیکاگو در ایالات متحده امریکا، به دلیل حملات تروریستی اخیر در مناطق هزاره‌نشین، دست به اعتراض مدنی زدند. این گردهمایی در مقابل ساختمان دولت فدرال ایالات متحده امریکا در شهر شیکاگو برگزار شده بود و اعتراض کنندگان شعارهای مانند؛«زندگی هزاره‌ها مهم است»، «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «حقوق بشر کجاست؟« و «سازمان ملل از خواب بیدار شو» را با خود حمل می‌کردند. اعتراض کنندگان در حالیکه شعارهای شان را فریاد می‌زدند، خواهان به رسمیت شناخته شدن «نسل‌کشی» هزاره‌ها از سوی جامعه جهانی و ایالات متحده شدند.
در همین‌حال شماری از باشندگان غرب کابل نیز در اعتراض به حملات مرگبار تروریستی علیه هزاره‌ها دست به راه‌پیمایی زدند و با سر دادن شعارهای «هزاره بودن جرم نیست» و «امنیت ما را تأمین کنید» اعتراض خود را نشان دادند.
اعتراض کنندگان با ارسال عکس و ویدیو به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ادعا کردند که طالبان با شلیک هوایی مانع راهپیمایی آنان شده و تلفن و کامره‌های برخی از آنان را شکستانده‌اند.
با این‌حال گزارش‌های منتشر شده از شبکه‌های اجتماعی می‌رساند که در نتیجه تیر اندازی نیروهای طالبان جمعیت متفرق شده و دو تن از اعتراض کنندگان نیز زخمی شده است.
به همین ترتیب، انجمن فرهنگی و همبستگی هزاره‌ها و شماری از مهاجرین افغانستانی در ترکیه نیز در اعتراض به «قتل‌عام هدفمندانه» اخیر علیه هزاره‌ها در افغانستان راهپیمایی کردند.
دور محمد صالحی، رییس این انجمن هدف از این راهپیمایی را، اعتراض و ابراز خشم هزاره‌های ترکیه، نسبت به «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان گفته است.
معترضان در این راهپیمایی پلاک کاردهایی را با خود حمل می‌کردند که در آن خواستار به رسمیت شناخته شدن «نسل‌کشی» هزاره‌ها و توقف قتل‌عام آن‌ها در افغانستان شده است.
کارزارهای شبکه های اجتماعی
پس از افزایش حملات مرگبار تروریستی علیه هزاره‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله تویتر و فسبوک نیز کارزاری را برای توقف کشتار هزاره‌ها به راه انداختند.
برخی از کاربران تویتر هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» را راه اندازی کرده و سپس صدها هزار نفر آن را در سراسر جهان تویت کردند.
کاربران شبکه اجتماعی فسبوک نیز کارزار مشابهی را در اعتراض به حملات تروریستی اخیر علیه هزاره‌ها در افغانستان، به راه انداخته‌اند.
آنان با نشر متن‌های اعتراضی و هشتک‌های «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «هزاره بودن جرم نیست» و «نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسید» انزجار خود نسبت به حملات اخیر علیه هزاره‌ها را نشان داده و خواهان به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی و توقف کشتار سیستماتیک هزاره‌ها، توسط جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی گردیدند.