اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر گزارشها

جهان حمله به مراکز آموزشی غرب کابل را شنیع و شرم‌آور خواندند

جاده‌ی ابریشم: حملات تروریستی روز سه شنبه بر مرکز آموزشی ممتاز و مکتب عبدالرحیم شهید در غرب کابل که باعث کشته و زخمی شدن بیشتر از ۳۳ دانش آموز گردید، واکنش‌های جهانی زیادی را برانگیخته است.
عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای حملات تروریستی بر مراکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کرد و گفته است:«این حملات شرم‌آور بالای مکاتب آشکار می‌سازد که مردم افغانستان در هر روز زندگی شان با خشونت رو‌به‌رو هستند. این همچنان نشان می‌دهد که مقامات حاکم طالبان در محافظت از شهروندان به ویژه اقلیت‌های قومی و مذهبی ناکام بوده است».
سمیرا حمیدی مسوول بخش آسیایی عفو بین‌الملل نیز گفته است که ضروری است که مقامات حاکم در مورد این حملات یک بررسی گسترده را با توجه به حقوق و استانداردهای بین‌الملی انجام دهند.آنانی که مظنون به انجام این جنایت و بمب‌گذاری‌های بی‌رحمانه هستند باید در دادگاه‌های عادلانه و غیرنظامی کیفر داده شوند.
عفو بین‌الملل همچنین برخورد خشونت آمیز طالبان با رسانه‌ها به هدف جلوگیری از گزارش این رویدادهای تروریستی را به شدت محکوم نموده و تأکید کرد ه است که باید به خبرنگاران اجازه داده شود تا بدون ترس و هراس کار خود را انجام دهند.
در همین حال سازمان ملل‌متحد و نمایندگی‌های مرتبط به آن با نشر پیام‌هایی حملات خونین تروریستی در غرب کابل را محکوم کردند. یوناما با نشر بیانیه‌ای این حملات را وحشتناک خواند و آن را محکوم کرد. دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل‌متحد برای افغانستان، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، خواهان به عدالت کشانیده شدن عاملین آن گردید.
همزمان، رامیز الکبروف، هماهنگ کننده‌ای امور بشر‌دوستانه سازمان ملل برای افغانستان، حملات تروریستی بر مراکز آموزشی در غرب کابل را محکوم کرده و افزوده است که با وجود چهل سال جنگ در این کشور، مکاتب باید پناهگاه‌های امن و مستعد آموزش برای کودکان باشند.
هم‌چنین گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، نیز انفجارهای روز سه شنبه در غرب کابل را محکوم کرد. ریچارد بنت در تویتی نوشته است:«من حملات امروز در غرب کابل را که دانش آموزان هزاره را هدف قرار داده و باعث تلفات جانی شده است، محکوم می‌کنم. من به خانواده ها‌تسلیت می‌گویم و خواستار تحقیق و پاسخگویی از عاملان قضیه هستم».
در ادامه ایالات متحده آمریکا نیز به حملات تروریستی روز سه شنبه بر مراکز آموزشی غرب کابل واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تسلیت گویی به بازماندگان این حملات بزدلانه گفت:«ایالات متحده، همراه با جامعه بین‌المللی انزجار خود را از حملات شنیع علیه مرکز آموزشی ممتاز و مکتب عبدالرحیم شهید ابراز می‌کند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت همه کودکان افغانستان مستحق آموزش در محیطی امن و به دور از خشونت هستند و عاملان این حملات باید مجازات شوند.
سفارت آمریکا برای افغانستان نیز این حملات تروریستی را محکوم کرده است. مک‌کری کاردار سفارت آمریکا در تویتی از حمله به مراکز آموزشی در غرب کابل ابراز تأسف کرده و گفته است که «همه افغان‌ها باید بتوانند با خیال راحت و بدون ترس آموزش خود را دنبال کنند».
به همین ترتیب، اتحادیه اروپا در واکنش به حملات تروریستی در غرب شهر کابل گفته است که برای ریشه کن کردن تروریسم در افغانستان، تطبیق پالیسی‌ها و اقدامات موثر ضد تروریسم ضروری است.
این اتحادیه در بیانیه‌ای گفته است حملاتی که مراکز آموزشی را هدف قرار می‌دهند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. در اعلامیه اتحادیه اروپا تأکید شده است که همه شهروندان افغانستان، به شمول زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند. این اتحادیه از طالبان خواسته که امنیت شهروندان افغانستان را تضمین و عاملان حملات غرب کابل را به پاسخگویی وادار کنند.
کشورهای ترکیه و ایران نیز در مورد حملات تروریستی به مراکز آموزشی در غرب کابل واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن این حملات از مقامات طالبان خواسته‌اند تا عاملین آن را شناسایی و مجازات کنند.