اسلایدر تحلیلی گزارشها

واکنش‌ نهادهای حقوق بشری به جنایت جنگی در افغانستان

جاده‌ی ابریشم: باتوجه به افزایش انتقام‌های تلافی‌جویانه توسط طالبان در افغانستان، هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای روز(چهارشنبه، ۱۰حمل) گفته است که دولت‌ها از پایان دادن به معافیت‌های ممنوعیت سفرهایی که سران ارشد طالبان را محدود می‌کند، حمایت کنند.
دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است که دولت‌ها از اشتراک طالبان در نشست‌های مهم جلوگیری کند تا این نشست‌ها برای رهبران این گروه اعتبار جهانی خلق نکند.
همچنین دیدبان حقوق بشر اظهار نگرانی کرده و گفته است که طالبان از سیستم‌های بایومتریک که از نیروهای خارجی و حکومت پیشین بجا مانده برای بازداشت، شکنجه و کشتن نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت‌پیشین در افغانستان استفاده می‌کنند.
طبق گزارش رسانه‌ها، از زمان سقوط حکومت پیشین تا کنون، ۱۳۰ تن از نظامیان پیشین کشته و یا ربوده شده‌اند.
طالبان نه تنها دست از تداوم جنایت‌های جنگی برنداشته که آزادی‌های شهروندان کشور را محدود کرده و زنان را از سفر و تحصیل محروم کرده است.
اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم طالبان منبی بر مسدود ماندن مکاتب دختران گفته است که ممنوعیت آموزش دختران باعث تضعیف اعتبار جهانی طالبان خواهد شد.
همچنین عفو بین‌الملل گفته‌است که جنایت جنگی در افغانستان پایان نیافته و ترورهای هدفمند شهروندان و نظامیان پیشین در افغانستان، در سال ۲۰۲۱ رکورد ثبت کرده است.
عفو بین‌الملل از تداوم «بازداشت‌های خودسرانه‌ای» خبرنگاران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان شده است.
این سازمان به تاریخ ۱۱ حمل در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عمل‌کرد طالبان گفته است که نباید خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر مورد بازداشت‌های خودسرانه این گروه قرار گیرند.
عفو بین‌الملل افزوده است که در دو ماه نخست ۲۰۲۲ میلادی، ۶۰ نفر، به شمول کودکان توسط طالبان با زور بازداشت و ناپدید شده‌اند.
به دنبال آن، خانه‌ی آزادی بیان، می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن این گروه، آزادی بیان ضربه شدیدی را متحمل شده است.
همچنین خانه‌ی آزادی بیان از بازداشت خبرنگاران در کشور اظهار نگرانی کرده و گفته است که از تاریخ ۲۶ حوت سال گذشته‌تا ۷ حمل سال جاری، ۱۰ خبرنگار، مسوول و کارمند رسانه‌ها بدون مرتکب‌شدن جرمی بازداشت و شکنجه‌ی روانی شده‌اند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز روز (پنج‌شنبه، ۱۱ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که از ۲۶ مارچ به این‌طرف هشت کارمند رسانه‌‌ای توسط طالبان بازداشت و دو رسانه تعطیل شده‌اند.
در همین حال براساس نظرسنجی که توسط اتحادیه‌ی خبرنگاران افغانستان انجام شده آمده است که باروی‌کارآمدن طالبان ۳۱۸ رسانه بسته شده‌اند‌ و در حال حاضر، تنها ۳۰۵ سازمان از ۶۲۳ سازمان رسانه‌ای فعال هستند.
آگاهان مسایل حقوقی نیز می‌گویند که بازداشت و لت‌وکوب افراد ملکی، خبرنگاران و فعالین حقوق بشر بدون هیچ کدام دلیل موجه، جنایت جنگی محسوب می‌شود. طالبان بایستی از تداوم جنایت جنگی در کشور دست بردارند.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید