اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

انتقام سخت؛ یک عضو سابق نیروهای امنیتی پیشین در هرات آتش زده شد

جاده‌ی ابریشم: افراد ناشناس یک عضو سابق نیروهای امنیتی پیشین را در ولایت هرات کشتند و سپس جسد او را آتش زده‌اند.
منابع محلی در ولایت هرات به‌ جاده‌ی ابریشم می‌گویند که امروز(پنج‌شنبه، ۱۱حمل) جسد سوخته شده‌ای یک کارمند داروفروشی در هرات و همکار نیروهای امنیتی پیشین در این ولایت پیدا شده است.
منابع می‌افزاید که فرد کشته شده حسن قانونی نام دارد و سابقه کار با نظامیان پیشین در چوکات قطعه شاهراه را داشت.
بستگان قانونی می‌گوید که او دانش‌آموخته داروشناسی از دانشگاه کابل بود و نیز دو ماه قبل از این حادثه عروسی کرده بود.
تاکنون انگیزه قتل این عضو نیروهای امنیتی پیشین در هرات مشخص نشده است، اما در روزهای اخیر جرایم جنایی و ترورهای هدفمند نظامیان حکومت پیشین در افغانستان افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر نظامیان کشته شده از گروه‌های قومی غیر پشتون و خصوصا تاجیک، ازبیک و هزاره‌ است.
در نظام قبلی نیز بیش‌ترین قربانی را سربازان گروه قومی-مذهبی شیعه و هزاره‌ می‌دادند. دلیل آن این بود که آنان صادقانه جنگ می‌کردند و از تمامیت ارضی کشور دفاع. اما از پشت خنجر می‌خوردند و سنگرهای فتح شده، بدون هیچ دلیلی به طالبان فروخته می‌شدند.
معروف است که ولسوالی سنگین ولایت هلمند به گورستان سربازان هزاره تبدیل شده بود و دلیل آن این بود که نظامیان این گروه قومی در راس نهادهای امنیتی قرار نداشتند و تبعیضات قومی در قطعات نظامی حکومت پیشین بیداد می‌کرد.
رهبری حکومت ساقط شده به این هم بسنده نکردند و طی فرمانی تمام جنرالان هزاره را از نهادهای امنیتی کشور منفک و خانه‌نشین کردند تا قدرت قومی محفوظ بماند.
اکنون که گروه طالبان قدرت را در دست گرفته با اکثر نظامیان پیشین تصفیه حساب می‌کنند و اما از سربازان هزاره‌ انتقام سخت می‌گیرند. دلیل آن این است که در بیست سال گذشته این نظامیان هزاره بودند که از دموکراسی و حقوق بشر دفاع می‌کردند.
در ۳۰ آگست ۲۰۲۱، وقتی نیروهای طالبان فاتحانه وارد دایکندی شدند، ۱۳ تن از هزاره‌های ولسوالی خدیر این ولایت را تیرباران کردند که در میان کشته‌شدگان یک دختر ۱۷ ساله، ۲ غیرنظامی و ۹ نفر دیگر از اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین بودند.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید