اسلایدر تحلیل گزارشها

در ولسوالی‌های بهسود مردم با حدس و گمان به تشخیض کوید۱۹ می‌پردازند

جاده ابریشم: باشندگان و مسئولان ولسوالی‌های بهسود ولایت میدان وردک به دلیل نبود امکانات صحی با حدس و گمان به تشخیص کوید۱۹ می‌پردازند.
ابراهیم غنی ولسوال حصه اول بهسود امروز (شنبه، ۱۳ثور) به هفته‌نامه جاده ابریشم می‌گوید که در دو ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود و هم‌چنان ولسوالی دایمیرداد به جزو از یک دستگاه تب‌سنج هیچ امکانات دیگری تشخیصی در این سه ولسوالی وجود ندارد.
آقای غنی می‎‌افزاید که هرچند تاکنون هیچ مورد ابتلا به کوید۱۹ در این ولسوالی‌ها ثبت نشده است اما با هجوم مهاجرین از ایران و شهرهای مثل کابل و هرات احتمال آلودگی به این ویروس در بین مردم بالاست. او می‌افزاید که دو مورد مشکوک ابتلا به کوید۱۹ توسط مردم شناسایی و قرنطین شده بود.
ولسوال حصه اول بهسود طی گفتگوی تلفنی به جاده ابریشم می‌گوید که از سوی دولت تدابیر تشخیص کوید۱۹، پیش‌گیری از آن و محل قرنطینه کردن افراد مشکوک وجود ندارد. او می‌افزاید که ۶ کلینیک از طریق کمیته سویدن در این ولسوالی‌ها فعال است که امور عادی کاری خود را پیش می‌برند.
ولسوالی‌های بهسود و دایمیرداد از ولسوالی‌های هزاره‌نشین و پرنفوس ولایت میدان وردک است که با برخورد دوگانه مسئولان ولایتی ولایت میدان وردک روبرو است. ابراهیم غنی می‌گوید که در شرایط کنونی نیز «هیچ نوع همکاری عملی از سوی مسئولان ولایت میدان وردک با مردم بهسود صورت نگرفته است».
مهدی عبادری رئیس شورای مردمی حصه اول بهسود به جاده ابریشم می‌گوید که چند مورد مشکوک ابتلا به کوید۱۹ در این ولسوالی از سوی مردم و قریه‌دارها قرنطین بودند که فعلا بهبود یافته‌اند. عبادی می‌گوید که شناسایی افراد مشکوک نیز بر اساس حدس و گمان بوده و هیچ نوع امکانات تشخیصی در این ولسوالی‌ها وجود ندارد.
عبادی می‌گوید که در سه ولسوالی هیچ نوع تیم سیار صحی برای آزمایش و حتی نمونه‌گیری وجود ندارد. تاکنون هیچ نمونه از مردم گرفته نشده و به مرکز ارسال نگردیده است. عبادی می‌افزاید که از سوی ولایت فقط یک محل بازرسی در دو راهی ولسوالی‌های بهسود و ولایت‌های دایکندی و بامیان ایجاد گردیده است. به گفته عبادی این تیم نیز فقط یک دستگاه تب‌سنج دارند که تب مسافرین مناطق مرکزی را می‌گیرند.
مهدی عبادی می‌گوید که ولسوالی حصه اول بهسود دو سال می‌شود که آمر صحی آن استعفا کرده اما تاکنون این بست خالی است و آمر صحی ندارد. ولسوالی حصه اول یک کلینک دارد که «اگر وارد کلینیک شویم، آدم جور مریض می‌شود.»
عبادی می‌گوید که در این سه ولسوالی هجوم مهاجرین از ایران و شهرهای کابل و هرات به گونه‌ای سرسام‌آور افزایش یافته است و هیچ تیمی برای نمونه‌گیری و گشت‌زنی وجود ندارد. عبادی می‌افزاید که مردم به دلیل عار دانستن کوید۱۹ بیماری خود را مخفی نگه می‌دارند.
ولسوالی دایمیرداد که ترکیب جمعیتی آن از دو قوم پشتون و هزاره تشکیل یافته به شدت ناامن است. عبادی می‌گوید که دایمیرداد سال گذشته به دست طالبان سقوط کرد و ولسوال آن تاکنون متواری است. او می‌گوید در این ولسوالی فقط یک قمندان امنیه فعالیت دارد و ماموران اداره احصاییه و ثبت احوال نفوس.
مهدی عبادی می‌افزاید که در نبود ولسوال مشخص نیست که بر سر مردم این ولسوالی چه می‌آید. از همین اکنون زکام وسیع در میان باشندگان دایمیرداد وجود دارد که بی‌ارتباط به کوید۱۹ نیست. عبادی می‌گوید که ولسوال این ولسوالی در کابل است و فقط یک لیست تهیه کرده تا از طریق موسسات به مردم دایمیرداد کمک جلب کند اما هیچ امیدواری وجود ندارد.
داکتر اصغرخیل رئیس صحت عامه ولایت میدان وردک به جاده ابریشم می‌گوید که تیم آن‌ها به مناطقی می‌روند که در آنجا موارد مشکوک به کوید۱۹ از قبل شناسایی شده باشد. اصغرخیل افزود که در ولسوالی‌های بهسود از طریق کلینیک‌های کمیته سویدن فعالیت جریان دارد.
اصغرخیل می‌افزاید که دو تیم صحی برای بازرسی مسافران در کوتل اونی و کوتل ملا یعقوب فرستاده شده که وسایل تشخیص از جمله تب‌سنج را با خود دارند. رئیس صحت عامه میدان وردک می‌افزاید که در میدان شهر تجهیزات طبی، پول و دیگر وسایل لازم را داریم. برعلاوه آن یک شفاخانه ۵۰ بستر برای پیشگیری و قرنطینه کردن افراد نیز در اختیار آنان است.