اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

حزب کنگره‌ی ملی افغانستان خواهان به‌رسمیت‌شناسی ۲۵ سپتمبر به عنوان روز نسل‌کشی هزاره‌ها شد

جاده‌ی ابریشم: حزب کنگره‌ی ملی افغانستان به رهبری عبدالطیف پدرام، خواهان به‌رسمیت‌شناسی ۲۵ سپتمبر به عنوان روز نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان شد.

آقای پدرام امروز (چهارشنبه، ۴ میزان)، با انتشار اعلامیه‌ای گفت که ۲۵ سپتمبر، روز کشتار دسته‌جمعی هزاران نفر از مردم هزاره به دستور امیر عبدالرحمان جلاد است.

در اعلامیه‌ی حزب کنگره‌ی ملی آمده است: «به اثر لشکرکشی این امیر خون‌آشام به ارزگان، به گواهی سراج‌التواریخ، ۴۰۰ هزار خانواده‌ی هزاره بی‌رحمانه قتل‌ عام شدند، ملک و مال آن‌ها تاراج و سرزمین‌های شان به قبایل پشتون توزیع گردید.»
بر اساس این بیانیه، هزاره‌ها از سرزمین‌های بومی و اجدادی شان خود کوچ داده شده و دارایی‌های آن‌ها به دست قبایل پشتون تاراج شد.

در اعلامیه، هم‌چنان آمده است: «پیامد آن جنایات هولناک ضربه‌ی مهلک بر ساختار اجتماعی، قومی، اقتصادی و روانی جامعه‌ی هزاره بود که سوگ‌مندانه تا همین اکنون آن طور که می‌باید جبران نشده است.»

حزب کنگره‌ی ملی، کشتار و جنایت‌های امیر عبدالرحمان و حاکمانش مانند عبدالقدوس‌خان بر مردم هزاره را «مصداق واقعی و انکارناپذیر نسل‌کشی» دانسته و خواهان به‌رسمیت‌شناسی ۲۵ سپتمبر به عنوان روز نسل‌کشی هزاره‌ها شده است.
بر اساس اسناد تاریخی، نیروهای عبدالرحمان‌خان، حاکم سابق افغانستان در ۲۵ سپتمبر ۱۸۹۲ میلادی با شکست آخرین خط مقاومت هزاره‌ها، به قتل عام و نسل‌کشی هزاره‌ها آغاز کردند.

این کشتار، مصادره‌ی زمین و تاراج اموال هزاره‌ها ابتدا از ارزگان شروع و سپس به سایر مناطق هزاره‌نشین گسترش یافت. هزاره‌ها، این روز را به عنوان روز نسل‌کشی هزاره‌ها یاد کرده و از قربانیان آن یادبود به عمل می‌آورند.