اسلایدر تحلیلی خبری گزارشها

مجلس نمایندگان امریکا: طالبان یک «سازمان تروریستی» است و روند «ویانا» حمایت شود

جاده‌ی ابریشم: تم بورچت، عضو مجلس نمایندگان امریکا، خوهان شکل‌گیری یک جبهه‌ی متحد بر ضد طالبان شده است. او، چهارشنبه‌ی هفته گذشته – ۲۱ سنبله-، با ارائه‌ی طرحی در حمایت از «روند ویانا»، گروه طالبان را یک سازمان تروریستی خوانده و خواهان حمایت از مخالفان سیاسی آن در روند ویانا شده است.

بورچت، گفته است: «طالبان همواره یک گروه تروریستی بوده و هرگز از تروریست‌بودن دست بر نداشته است. آن‌ها [طالبان] وعده‌ی دروغین دادند که این بار وضعیت متفاوت خواهد بود.» بورچت که نماینده‌ی جمهوری‌خواهان از ایالت تنیسی است، از کشورها خواسته که در روند ویانا شرکت کنند.

این عضو مجلس نمایندگان امریکا، افزوده است: «روند ویانا، پلتفورم سیاسی است که در ویانا، پایتخت اتریش، ایجاد شده و گروه‌های سیاسی ضدطالبان را گرد هم جمع می‌کند تا در هم‌آهنگی، جبهه‌ی متحدی را علیه طالبان ایجاد کنند.»

تم پورچت، بر ایستادگی در کنار شهروندان افغانستان و کسانی که دوشادوش نیروهای امریکایی با طالبان جنگیده‌اند نیز، تأکید کرده است.

روند ویانا، یک جریان سیاسی مشتکل از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مخالف طالبان است که تا اکنون برای گفت‌وگو در مورد وضعیت افغانستان زیرکنترل طالبان و جست‌وجوی راه‌حل برای عبور از بحران کنونی، چندین نشست را برگزار کرده است.

پیش‌تر نیز، شماری از نمایندگان پارلمان امریکا، خواهان درج گروه طالبان به عنوان سازمان تروریستی و حمایت از جریان‌های مخالف طالبان به ویژه جبهه‌ی مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود شده بودند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، چندی پیش با نمایندگان جبهه‌ی مقاومت ملی در دفتر کارش دیدار کرد. او، همچنین با احمد مسعود از طریق یک تماس ویدیویی گفت‌وگو کرده است.

ننسی میس، لندسی گراهام و مارکو روبیو، از دیگر قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان امریکا استند که از درج گروه طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

مجلس نمایندگان امریکا، در قطع‌نامه‌ی ۱۴۳۳، طالبان را «یک سازمان تروریستی» اعلام کرد و تأکید کرده که از روند ویانا به عنوان بستری برای مخالفان سیاسی طالبان حمایت شود. در قطع‌نامه آمده است: «طالبان با به‌دست‌گرفتن کنترل افغانستان در آگست ۲۰۲۱، دست به خشونت ساختارمند، سرکوب و ترور زده‌اند، حقوق اساسی مردم افغانستان را تضعیف کرده و موازین بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.»

بر اساس قطع‌نامه، طالبان، به سازمان‌های خارجی در افغانستان پناه داده و به آن‌ها کمک می‌کنند که در نتیجه این سازمان‌ها، یک پناه‌گاه امن برای حمله‌های تروریستی، بی‌ثبات‌کردن منطقه و تهدیدی برای امنیت جهانی در افغانستان ایجاد کرده‌اند.

قطع‌نامه‌ی مجلس نمایندگان امریکا، با اشاره به آزارواذیت زنان و دختران، سرکوب آزادی بیان و هدف‌قراردادن اقلیت‌های قومی و مذهبی که از جمله ویژگی‌های سازمان‌های تروریستی است، گروه طالبان را به عنوان سازمان تروریسی به رسمیت می‌شناسد.

هم‌چنان در قطع‌نامه آمده است: «لازم است که امریکا تعهد خود را به ارتقای حکومت دمکراتیک و حقوق بشر در افغانستان و هم‌چنین حمایت از کسانی که با حکومت غیرمشروع طالبان مخالف استند، تجدید کند.»

قطع‌نامه از دولت امریکا خواسته که در روند ویانا به طور فعالانه شرکت کرده و از آن حمایت کند. در قطع‌نامه آمده است که امریکا باید اطمینان حاصل کند که در روند ویانا و هر روند دیگر، آینده‌ی مردم افغانستان در اولویت قرار داشته و صدای مردم این کشور در آن شنیده شود.

در بند پنجم قطع‌نامه‌ی کانگرس امریکا، از حقوق بشر و ارزش‌های دمکراتیک در همه روند‌های دیپلماتیک حمایت شده است. قطع‌نامه همچنین بر حمایت از همبستگی مردم افغانستان به ویژه گروه‌ها و اقلیت‌های زیر ستم تأکید کرده است.

مجلس نمایندگان امریکا در بند ششم این قطع‌نامه، از منشی کانگرس خواسته که یک نسخه‌ی این قطعنامه را به وزارت خارجه‌ی این کشور و سازمان ملل متحد ارسال کند و از آن‌ها، بخواهد که از اهداف روند ویانا در تقویت افغانستان دمکراتیک و بدون ستم حمایت کند.

گروه طالبان، تا اکنون در مورد این قطع‌نامه‌ی مجلس نمایندگان امریکا واکنشی نشان نداده است.