اسلایدر حقوق بشر زنان نسل‌کشی هزاره‌ها

شماری از زنان معترض: نمی‌توان دست‌داشتن طالبان را در کشتار باشندگان دایکندی نادیده گرفت

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان در شبکه‌ی زنان جمهوری‌خواه، در واکنش به کشته‌شدن ۱۵ باشنده‌ی دایکندی در غور، می‌گویند که نمی‌توان دست‌داشتن گروه طالبان در این قتل‌ها را نادیده گرفت‌.

این زنان امروز (جمعه، ۲۳ سنبله) در بیانیه‌ای، از سازمان ملل متحد و نهاد‌های پشتیبان حقوق بشر، می‌خواهند تا این حمله را بررسی کرده و نتیجه‌ی آن را همگانی کنند.

در بیانیه آمده است: «وحشت و دهشت که در جغرافیای افعانستان جریان دارد، از جمله شکنجه‌، ترور، محدودیت، تبعیض، حاکمیت تک‌زبانی و نبود ارائه‌ی خدمات برای منافع ملی و نبود دستگاه پاسخ گو، زمینه برای استبداد مطلقه را در کشور افزایش یافته است.»

شبکه‌ی زنان جمهوری‌خواه، هم‌چنان از قدرت‌های بزرگ جهان خواسته‌اند که برای برچیده‌شدن دامنه‌ی جنایت علیه بشریت در افغانستان، از تعامل با گروه طالبان خودداری کنند.

روز گذشته، ۱۸ باشنده‌ی دایکندی در حالی که به استقبال بستگان شان که از زیارت کربلا برگشته بودند به سمت غور در حرکت بودند، در این ولایت توسط تفنگ‌داران ناشناس تیرباران شدند. در این رویداد، ۱۴ تن کشته شده و چهار تن زخم برداشته است.

جنبش زنان پنجره‌ی امید نیز در اعلامیه‌ای در واکنش به این رویداد، گفته است: «هزاره‌ها به خاطر قومیت ومذهب شان، در مسجدها، مکتب‌ها، ورزشگاه‌ها،شهرها و روستاها و در حین مراسم مذهبی شان، مورد نسل کشی قرار گرفته و در هیچ جای کشور آرامش و امنیت ندارند.»

در اعلامیه‌ی این جنبش، آمده که با تسلط طالبان بر افغانستان، زمینه‌ توسعه‌ی فعالیت‌های بیش از ۲۰ گروه تروریستی در کشور فراهم شده است.

هم‌چنان سفارت ایران در کابل، در بیانیه‌ای خواستار مجازات عاملان حمله بر باشندگان دایکندی در مسیر دایکندی-غور شده است.

شاخه‌ی خراسان گروه داعش، در خبرنامه‌ای مسئولیت حمله بر باشندگان دایکندی را بر عهده گرفته و گفته است که در این رویداد، ۱۵ تن کشته شده و شش تن زخم برداشته است.