اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

افراد مسلح ناشناس ۱۷ باشنده‌ی دایکندی را تیرباران کردند

عکس: شبکه‌های اجتماعی

جاده‌ی ابریشم: افراد مسلح ناشناس، ۱۷ باشنده‌ی دایکندی را در مسیر دایکندی-غور، به رگ‌بار گلوله بستند.

منابع محلی، به جاده‌ی ابریشم می‌گویند که شماری از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر دایکندی، امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ سنبله) در حالی که به استقبال زایرین کربلا به سمت غور در حرکت بودند، در گردنه‌ی سفیدخمی، منطقه‌ای میان دایکندی و غور، توسط چهار فرد مسلح ناشناس تیرباران شده‌اند.

در این رویداد، ۱۴ تن کشته شده و ۳ تن زخم برداشته است.

به گفته‌ی منابع، این افراد، باشندگان منطقه‌ی «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر دایکندی بودند.

کشته‌شدگان این رویداد؛ شامل نعمت، فرزند چمن؛ اسحاق، فرزند چمن؛ درمحمد، فرزند امیرمحمد؛ انور، فرزند قاسم؛ عوض، فرزند سیدچوپان؛ عصمت، فرزند مایل (یا مایلی)؛ ابراهیم، فرزند عرضی (یا ارضی)؛ حسین، فرزند حیدر؛ علی‌محمد، فرزند درمحمد؛ محمدحسن، فرزند حسین‌داد؛ نورعی، فرزند عوض؛ چمن، فرزند سخی‌داد؛ علی‌حسین، فرزند غلامحسین و عبدالمنان، فرزند عبدالقادر است.

زخمیان این رویداد، شامل خان، فرزند درمحمد؛ جواد، فرزند چوپان وگل‌احمد، فرزند صفدر است.

تا اکنون مسئولیت این حمله را فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.

هنوز، مقام‌های امنیتی طالبان در دایکندی و غور در رابطه به این حمله، ابرازنظری نکرده‌اند؛ اما عبدالمتین قانع، سخن‌گوی وزارت امور داخله‌ی طالبان، با تأیید این رویداد، می‌گوید که در نتیجه‌ی آن چند تن کشته شده‌اند.

قانع می‌افزاید که جزئیات بیش‌تر و دقیق رویداد را بعداً با رسانه‌ها شریک خواهد کرد.

محمدطاهر زهیر، والی پیشین بامیان، در واکنش به این رویداد در برگه‌ی فیسبوکش نوشته است: «چهارده نفر انسان هزاره امروز در غور به رگ‌بار بسته شدند. پیش از این نیز، چندین مورد قتل دیگر در همان ‌جا اتفاق افتاده بود. آن‌‌ جا یعنی کمین‌گاه و قتل‌گاه انسان هزاره.»

او، افزوده است که اکنون در افغانستان مرگ هم‌چون شبح سرگردان، تنها در تعقیب هزاره‌ها است.

آقای زهیر، هم‌چنان نوشته است: «از این‌که کشتن هزاره‌ها هیچ پیامد و پی‌گیری جدی را در قبال ندارد، هرکسی در هر جایی که از توانش باشد، بدان عمل وحشیانه مبادرت می‌ورزد.»

آقای زهیر با اشاره به ادعای تأمین امنیت سراسری توسط طالبان، نوشته که شاید در افغانستان امنیت تأمین باشد، اما نه برای هزاره‌ها.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، حمله‌های زیادی بر گردهم‌آیی‌های شهروندان هزاره از مرکز آموزشی تا مراسم مذهبی انجام شده و در نتیجه‌ی آن، صدها تن کشته و زخمی شده‌اند.