اسلایدر خبری گزارشها

زکیه خدادادی به عنوان نخستین مدال‌آور تیم پارالمپیک پناهندگان تاریخ‌ساز شد

ذکیه خدادی، روی شانه‌ی هابی نیاره، مربی فرانسوی‌اش

منبع: روزنامه‌ی گاردین
برگردان: جاده‌ی ابریشم
زکیه خدادادی، تکواندوکار افغانستانی، پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته، در رقابت‌های پارالمپیک پاریس، نخستین مدال‌آور تیم پارالمپیک پناهندگان شد.

خدادادی که در ۲۰۲۱ در بازی‌های توکیو برای افغانستان شرکت کرد، در وزن زیر ۴۷ کیلوگرام زنان، به مدال برنز دست یافت. او، پس از عقب‌نشینی حریف برنامه‌ریزی‌شده‌ی بعدی، نائوال لاریف از مراکش و اکینچی نورچیهان از ترکیه را در رقابتی که عملاً یک مدال برنز بود، شکست داد.

هنگامی که زنگ پایانی در کاخ بزرگ به صدا در آمد، خدادادی از خوش‌حالی فریاد زد و کلاه ایمنی و محافظ دهان خود را به هوا پرتاب کرد. خدادادی در حالی که صدایش از احساس می لرزید، گفت: «لحظه‌ای سوریال بود؛ وقتی فهمیدم برنز گرفته‌ام، قلبم شروع به تپیدن کرد.» این جوان ۲۵ساله، افزود: «برای رسیدن به این جا، خیلی چیزها را پشت سر گذاشتم. این مدال برای همه زنان افغانستانی و همه پناهندگان جهان است. امیدوارم روزی در کشورم صلح برقرار شود.»

خدادادی که بدون یک ساعد به دنیا آمده، تمرین تکواندو را در ۱۱سالگی در یک سالن ورزشی مخفی در زادگاهش در هرات در غرب افغانستان، آغاز کرد. او که پس از بازگشت طالبان به قدرت در ۲۰۲۱، از رقابت منع شده بود، پس از درخواست ناامیدکننده در یک نوار ویدیویی، از افغانستان تخلیه شد. خدادادی پس از درخواست جامعه‌ی بین‌المللی، اجازه یافت برای کشورش در المپیک توکیو شرکت کند. پس از این رقابت، خدادادی در پاریس ماندگار شد و بعداً به او این فرصت پیشنهاد شد تا با تیم پناهندگان در پارالمپیک ۲۰۲۴ که در شهر اصلی او برگزار می‌شد، رقابت کند. روز پنج‌شنبه، جمعیت گرندپلیس (Grand Palais) او را طوری تشویق کرد که گویا یکی از خود شان است.

خدادادی از زمان فرار از افغانستان، در اینسپ، انستیتیوت ملی ورزش فرانسه، در پاریس با هابی نیاره، مربی فرانسه‌ای خود، که قهرمان سابق تکواندوی جهان است، تمرین می‌کند.

خدادادی در رابطه به مدالی که به دست آورده، گفت: «این مدال برای من همه چیز است، آن روز را هرگز فراموش نمی‌کنم. من به دلیل حمایت بزرگی که از سوی جمعیت داشتم، برنده شدم.»

تصویری از ذکیه خدادادی پس از پیروزی تاریخی او بر روی ساختمانی در پاریس به نمایش گذاشته شد. عکس: دیوید راموس/منبع: روزنامه گاردین

«زکیه جادویی بوده است.» نیاره گفت: «نمی‌دانم چه گونه آن را بیان کنم. «فرایند آموزشی چالش‌برانگیز بوده است. او، با آسیب‌های زیادی روبه‌رو شد و باید در چند سال چیزهای زیادی یاد می‌گرفت؛ اما هرگز هدف خود را از دست نداد.»

خدادادی مدال خود را از دست فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و اندرو پارسونز، رییس کمیته‌ی بین‌المللی پارالمپیک دریافت کرد. پارسونز گفت: «برای تیم پارالمپیک پناهندگان، فوق‌العاده خاص است، بسیار مهم است. زکیه به دنیا نشان داد که چه اندازه خوب است. این یک سفر باورنکردنی است، این چیزی است که همه‌ی ما باید در مورد آن بیاموزیم.»

قبل از شروع بازی‌ها در این هفته، خدادادی در باره‌ی افتخار خود به نمایندگی از پناهندگان، گفت: «من واقعاً خوش‌حالم و آماده استم تا نماینده‌ی تیم پناهندگان باشم؛ زیرا در فرانسه پناهنده استم. امیدوارم همه‌ی ما بتوانیم مدالی بگیریم تا نشان دهیم چه اندازه افتخار می‌کنیم.» او افزود: «ما باید به مردم بفهمانیم که پناهندگان حق پناهندگی دارند و به دلیل وضعیتی که در آن قرار دارند، مجبور به ترک کشورهای خود استند. ما باید به مردم بفهمانیم که بر پناهندگان چه می‌گذرد.»