اسلایدر خبری گزارشها

افتخاری برای تاریخ؛ ذکیه خدادادی مدال برنز پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دست آورد

سرانجام، ذکیه خدادادی، پاراتکواندوکار اهل افغانستان و عضو تیم پناهندگان فرانسه، مدال برنز پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دست آورد و پیروزی تاریخی‌ای را برای تیم پناهندگان فرانسه و برای زنان افغانستان رقم زد.

او روز پنج‌شنبه، ۸ سنبله ۱۴۰۳خ. برابر با ۲۹ اگست ۲۰۲۴م. در وزن منفی ۴۷ کیلوگرام، با رقیب‌هایی از کشورهای کوبا، ازبیکستان، ترکیه و مراکش روبه‌رو شد.

اولین مبارزۀ او با حریف کوبایی‌اش بود که با نتیجۀ ۲۱ بر ۱۱ او را از پیش رو برداشت. سپس، با حریف ازبیکستانی‌اش روبه‌رو شد و با نتیجۀ ۳ بر ۴، از او شکست خورد. در مبارزۀ بعدی، در برابر حریف ترکی‌اش قرار گرفت و با نتیجۀ ۹ بر ۱، او را شکست داد و به فینال این رقابت‌ها راه پیدا کرد.

در فینال هم باید با حریف مراکشی‌اش روبه‌ور می‌شد؛ اما حریف مراکشی او به دلیل مصدومیت، حاضر به رقابت نشد و بدین‌سان، ذکیه خدادادی، برندۀ مدال برنز رقابت‌های پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شد.

این، اولین مدال رشتۀ پاراالمپیک برای افغانستان است که ذکیه خدادادی به دست می‌آورد، آن هم در شرایطی که زنان و دختران زادگاهش در اسارت طالبان به سر می‌برند و از تمام آزادی‌ها و حقوق انسانی‌شان محروم‌اند. او هم اگر از افغانستان خارج نشده بود، اکنون، مانند میلیون‌ها دختر و زن افغانستانی، نه حق ورزش داشت و نه حق اشتراک در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و نه حق تعلیم و تحصیل و نه حق کار و سیر و سیاحت. او باید در خانه می‌ماند و رنج می‌کشید.

ذکیه خدادادی در افتتاحیۀ بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مشعل المپیک را نیز حمل کرد و به نمایندگی از میلیون‌ها پناهندۀ افغانستانی در پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، در رشتۀ پاراتکواندو شرکت کرد.

از زمانی که او در فرانسه ساکن شده است، این دومین افتخاری است که به دست می‌آورد. سال گذشته، قهرمان پاراتکواندوی ۲۰۲۳ اروپا نیز شد و شادی و لبخند را بر لبان خستۀ مردم افغانستان به ارمغان آورد.