اسلایدر خبری گزارشها

یوناما: قانون امربه‌معروف برای آینده‌ی افغانستان ناراحت‌کننده است

جاده‌ی ابریشم: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، شرح محدودیت‌های قابل توجه بر جمعیت افغانستان با سازوکارهای اجرایی خودسرانه و بالقوه شدید است.

یوناما امروز (یک‌شنبه، ۴ سنبله)، با نشر بیانیه‌‌ای، گفته که قانون امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، دیدگاهی ناراحت‌کننده برای آینده افغانستان است.

رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه‌ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته که قانون امربه‌معروف طالبان، محدودیت‌های غیرقابل تحمل موجود در برابر حقوق زنان و دختران افغانستانی را گسترش می‌دهد؛ حتا که بر اساس این قانون، صدای زن در بیرون از خانه ظاهراً یک نقض اخلاقی تلقی می‌شود.

یوناما هم‌چنین گفته که قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، تنوع مذهبی افغانستان را نادیده گرفته و تأثیرات نگران‌کننده‌‌ای بر آزادی‌های مذهبی به جا می‌گذارد.

در بیانیه‌ی یوناما، آمده که قانون امربه‌معروف، محدودیت‌های بیش‌تری بر رسانه‌ها نیز وضع کرده که بر کار خبرنگاران و رسانه‌ها تأثیر می‌گذارد.

خانم اوتونبایوا، گفته است: «پس از دهه‌ها جنگ و در بحبوحه‌ی یک بحران انسانی وحشت‌ناک، مردم افغانستان مستحق تهدید یا زندانی در مواردی چون دیررسیدن به نماز، نگاه به جنس مخالف که عضوی از خانواده نیستند، یا این که عکس یکی از عزیزان خود را داشته باشند، نیستند.»

اوتونبایوا ظاهراً در واکنش به ماده‌ی ۲۲ قانون امربه‌معروف که شهروندان افغانستان را از دوستی و کمک با کافران و مشابهت چهره و باور با آن‌ها منع می‌کند نیز، گفته که جامعه‌ی بین‌المللی با حسن نیت به دنبال تعامل سازنده با مقام‌های طالبان استند.

او، افزوده که جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و رفاه ببیند؛ جایی که همه‌ی افغانستانی‌ها در آینده‌ی خود سهم داشته باشند؛ شهروندان دارای حقوق باشند نه این که تنها تحت انضباط باشند. به گفته‌ی خانم اوتونبایوا، محدودکردن بیش‌تر حقوق مردم افغانستان و نگه‌داشتن آن‌ها در ترس دایمی، دست‌یابی به این هدف را دشوارتر خواهد کرد.

یوناما گفته که در مورد پیامدهای قانون امربه‌معروف برای شهروندان افغانستان، تحقیق می‌کند و از طالبان در مورد تطبیق این قانون وضاحت می‌خواهد.

یوناما برای طالبان یادآوری کرده که افغانستان به عنوان یک دولت، عضو هفت سند بین‌المللی حقوق بشر باقی مانده است. قطع‌نامه‌ی ۲۶۸۱ مصوبه‌ی ۲۰۲۳ شورای امنیت، از طالبان خواسته که فوراً سیاست‌ها و اقدام‌هایی را که حقوق زنان و دختران را محدود و آن‌ها را از آزادی‌های سیاسی محروم می‌کنند، لغو کنند.

یوناما بر اساس قطع‌نامه‌های ۲۶۲۶ -۲۰۲۲، ۲۶۷۸ -۲۰۲۳ و ۲۷۲۷ -۲۰۲۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در افغانستان مأموریت دارد که از کمک‌های بشردوستانه نظارت کرده و در راستای اصول بشردوستی، حقوق بشر، برابری برای زنان و دختران، حکومت‌داری فراگیر، ثبات اقتصادی و تعامل سازنده با همه طرف‌های دخیل در امور افغانستان برای پیگیری صلح و ثبات تلاش کند.