اسلایدر حقوق بشر زنان

قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان؛ «صد صفحه نفرت از زنان»

جاده‌ی ابریشم: وزارت عدلیه‌ی طالبان در ۱۰ اسد سال روان، دستورنامه‌ای را زیر نام «قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» که به توشیح رهبر این گروه رسیده، نشر کرده است.

این قانون در چهار فصل و ۳۵ ماده تهیه شده که همه‌ی آن شامل وضع محدودیت بر زندگی شهروندان است که بیش‌تر حوزه‌ی زندگی خصوصی به ویژه زندگی زنان، چه‌گونگی عبادت و آرایش مردان، رسانه‌ها و اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار داده است.

بر اساس فرمان توشیح قانون امربه‌معروف، مأموران امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، محدودیت‌های بیش‌تری را باید بر زنان اعمال کنند و رفتار آن‌ها را تحت نظارت دقیق قرار دهند. در بند دهم ماده‌ی سوم این قانون در مورد حجاب زنان آمده است: «حجاب شرعی به لباسی گفته می‌شود که تمام بدن و روی زن را از نامحرمان می‌پوشاند؛ نازک، کوتاه و چسپ نباشد.»

هم‌چنین ماده‌ی سیزدهم قانون، پنهان‌کردن روی زن به سبب ترس از فتنه را ضروری دانسته و اضافه کرده که صدای زنان (بلندخواندن آهنگ‌ها، نعت‌ها و قرائت در مجمع) عورت است.» بر اساس این ماده، زنان باید صورت و بدن خود را از چشم نامحرم دور نگه داشته و «هرگاه زن بالغ برای حاجت ضروری از خانه‌ی خویش بیرون شد، مکلف است که صدا، روی و بدن خود را بپوشاند.»

در قانون امربه‌معروف آمده که مردان نیز، حق ندارند لباس چسبی که شکل اعضا در آن برجسته به نظر آید را بپوشند.
بر اساس قانون امربه‌معروف، مأموران امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، باید فعالیت رسانه‌ها و مطبوعات را نیز زیر نظارت قرار داده و رسانه‌ها را از نشر مطالب مخالف شریعت و مذهب باز دارند. بر اساس این قانون، رسانه‌ها از نشر مطالبی که در آن عکس‌های جانداران باشد، خودداری کند.

در قانون امربه‌معروف طالبان آمده که کسبه‌کاران و دکان‌داران، مکلف به ادای نماز جماعت در مسجد در اوقات معین آن استند. آن‌ها هم‌چنین مکلف استند که زکات، عشر و سایر مکلفیت‌های مالی خود را به موقع اداء کرده و در انجام معاملات، از مذهب حنفی پیروی کنند.

در ماده‌ی بیستم این قانون، آمده که رانندگان وسایط نقلیه از پخش موسیقی، انتقال زنان بی‌حجاب و بدون محرم خودداری کنند. در بخشی از این آمده که تراشیدن ریش برای مردان ناجایز و اصلاح موی برخلاف شریعت اسلامی نیز، ممنوع است. در ادامه تأکید شده که «دوستی و کمک با کفار و مشابهت صورت و سیرت با آن‌ها» و همین طور، تجلیل از نوروز و شب یلدا خلاف شریعت است.
در قانون امربه‌معروف، به محتسبان این وزارت، اجازه داده شده که در صورت مشاهده‌ی تخلف از دستورات ذکرشده در قانون توسط مردم، می‌توانند آن‌ها را تنبیه، جریمه و حتا زندانی کنند.

انتشار قانون امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، واکنش‌های جهانی را نیز درپی داشته است. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز گذشته -جمعه، ۲ سنبله-، در واکنش به توشیح قانون امر‌به‌معروف طالبان، گفته که این قانون، ۱۰۰ صفحه نفرت از زنان است. او، اضافه کرده است: «این قواعد غیرانسانی، زنان افغانستانی را از کرامت، حقوق و صدای شان محروم می کند.»

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که نشر قانون امربه‌معروف توسط طالبان، نشان می‌دهد که این گروه سیاست‌های افراطی دهه‌ی ۱۹۹۰ خود را دو برابر می‌کنند. او، شب گذشته -جمعه، ۲ سنبله- در حساب کاربری اکس خود، نوشته که حفظ موضع فعلی جامعه‌ی جهانی در برابر طالبان، یک ضرورت هنجاری، اقتصادی و امنیتی است.

سفارت جاپان در کابل نیز امروز -شنبه، ۳ سنبله-، نگرانی خود نسبت به توشیح قانون امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر توسط طالبان ابراز کرده و گفته که این کشور در هم‌آهنگی با جامعه‌ی جهانی، طالبان را ترغیب می‌کند که به صدای زنان و دختران افغانستانی برای تحصیل، کار و آزادی رفت‌وآمد گوش دهند.