اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن خواستار توقف آزارواذیت و شکنجه‌ی مهاجران افغان در ایران شدند

جاده‌ی ابریشم: معترضان در جنبش زنان پنجره‌ی امید، می‌گویند که حکومت ایران، خلاف اصول حقوق‌ بشری، مهاجران افغان در این کشور را آزارواذیت، شکنجه و بازداشت کرده و آن‌ها را به شکل گسترده به افغانستان اخراج می‌کنند.

این معترضان زن، امروز (سه‌شنبه، ۹ اسد) در کابل در اعلامیه‌‌ای، حکومت ایران را به مهاجرستیزی متهم کرده و خواستار توقف آزارواذیت، شکنجه و هر نوع «رفتارهای غیرانسانی» در برابر مهاجران شدند.

این معترضان، هم‌چنان در اعلامیه‌ی شان در پیوند به اخراج اجباری شهروندان افغانستان، حمایت از مهاجران افغان را یک مسئولیت بین‌المللی می‌دانند و از دولت ایران خواسته‌اند که از طالبان حمایت نکنند.

آن‌ها از سازمان ملل و کشورهای مهاجرپذیر، می‌خواهند که برای نجات زندگی مهاجران افغانستانی به ویژه زنان و کودکان مقیم ایران اقدام کنند.

روز گذشته نیز، جنبش صدای زنان افغانستان در تهران، در یک برنامه‌ی اعتراضی گفتند که موقف‌گیری فعالان حقوق بشر و فعالان جامعه‌ی مدنی در رابطه به لت‌وکوب، شکنجه و اخراج اجباری شهروندان افغانستان از ایران به شدت جریان دارد.

آن‌ها در اعلامیه‌ای گفتند که این اخراج اجباری، باعث ازهم‌پاشیدن خانواده‌ها شده و کسانی که به خاطر تهدیدهای طالبان از افغانستان آواره شده‌اند، در مرز ایران و افغانستان شناسایی شده و به قتل می‌رسند.

اعضای این جنبش، از حکومت ایران و سازمان ملل، خواسته که به وضعیت نابه‌هنجار مهاجران افغانستانی در ایران رسیدگی کنند.

در دو هفته‌ی اخیر، بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از ایران، افزایش یافته و روزانه بیش از هزار تن به افغانستان بازگشت داده می‌شوند.