اسلایدر حقوق بشر زنان

دختر جوانی پس از آزادی از زندان طالبان در بامیان خودکشی کرد

جاده‌ی ابریشم: منابع در بامیان، می‌گویند که یک دختر جوان در این ولایت پس از آزادشدن از زندان طالبان، خود را حلق‌آویز کرده و به زندگی‌اش پایان داده است.

منابع‌ می‌افزایند که این رویداد روز گذشته -شنبه ۶ اسد-، در روستای «تگاب‌برگ» ولسوالی پنجاب بامیان رخ داده است.

به گفته‌ی منابع، این دختر ۱۹ساله، طاهره نام داشته و ۱۲ روز پیش، نیروهای طالبان او را به زور سوار یک رنجر نظامی کرده و مورد «آزارواذیت» قرار داده بودند.

منابع می‌گویند که باشندگان روستای تگاب‌برگ پس از آگاه‌شدن از بازداشت طاهره، برای آزادی او به اداره‌ی ولسوالی طالبان مراجعه کرده‌اند؛ اما مسئولان محلی طالبان، به آن‌ها گفته‌اند که او، به دلیل «بی‌حجابی» به مرکز بامیان منتقل شده است.

این دختر جوان با میانجی‌گری مردم پس از چند روز آزاد شده و خودکشی کرد.

این دختر جوان در اظهارات کتبی‌اش که در دست‌رس رسانه‌ها قرار گرفته، نوشته که افراد سوار بر رنجر، به او گفته‌اند که «بیا که تو را برسانیم»؛ در حالی که او به این خواست نیروهای طالبان توجه نمی‌کند، آن‌ها این بار با فریاد از او می‌خواهند که سوار رنجر شود و او نیز، از سر ترس سوار می‌شود.

طاهره هم‌چنان نوشته که وقتی می‌خواسته به شوهرخواهرش تماس بگیرد، طالبان مبایلش را می‌گیرند و بعداً او را به رنجر دیگری انتقال می‌دهند و با سرعت از محل دور می‌شوند.

تا اکنون مسئولان محلی طالبان در بامیان، در پیوند به این رویداد چیزی نگفته‌اند.

پیش از این نیز در شهرهای کابل، بلخ، تخار و برخی ولایت‌های دیگر، شماری از دختران که اکثراً معترضان بودند، پس از آزادی از زندان طالبان، دست به خودکشی زده‌اند.

گفتنی است که شماری از دختران و زنان بازداشت‌شده از سوی طالبان، می‌گویند که از سوی طالبان آزارواذیت جسمی، روانی و حتا جنسی شده‌اند.