اسلایدر خبری گزارشها

شماری از معترضان زن: اظهارات کرن دکر در باره‌ی افغانستان ناامیدکننده و نپذیرفتنی است

جاده‌ی ابریشم: شماری از اعضای جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، می‌گویند که اظهارات کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان از زبان طالبان، ناامیدکننده و نپذیرفتنی است.

خانم دکر، به تازگی گفته که طالبان در نشست دوحه گفته‌اند که وضعیت افغانستان به شکلی در آمده که مردم خواهان آن بودند. او، هم‌چنان گفته که شهروندان افغانستان، باید روشن کنند که نظام طالبانی را می‌خواهند یا نه.

معترضان در جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، امروز (شنبه، ۶ اسد) در اعلامیه‌ای می‌گویند که نباید طالبان از هیچ‌ گونه حمایت مالی و سیاسی برخوردار شوند و سران این گروه، باید به عنوان تروریستان و ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان در فهرست سیاه بین‌المللی قرار بگیرند.

آن‌ها از سازمان ملل و نهادهای حقوق‌بشری این سازمان و کشورهای منطقه و جهان، می‌خواهند که در برابر وضعیت وحشت‌ناک حاکم در افغانستان بی‌تفاوت نمانند.

این معترضان، از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های حقوق‌بشری، می‌خواهند که فوراً و به گونه‌ی جدی به وضعیت زنان افغانستانی توجه کنند و اقدام‌های لازم را برای حفاظت از حقوق آن‌ها انجام دهند.

در اعلامیه این جنبش آمده که زنان تحت حاکمیت طالبان، به طور سیستماتیک از همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افغانستان حذف شده‌اند که این نقض «آشکار و بی‌رحمانه»‌ی حقوق آن‌ها است.

در اعلامیه آمده که اقدام‌های سرکوب‌گرانه‌ی طالبان در برابر زنان در نزدیک به سه سال گذشته، تلاش‌های جامعه‌ی مدنی برای مقاومت و دفاع از حقوق زنان را به شدت تضعیف کرده است.

این در حالی است که طالبان پس از بازگشت به قدرت، محدودیت‌های زیادی را بر زندگی شهروندان به ویژه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی وضع کرده و مخالفت‌ها را نیز، با خشونت سرکوب کرده‌اند.