اسلایدر خبری گزارشها

طالبان به شیعیان: محرم در پشت دروازه‌های بسته برگزار شود‌

جاده‌ی ابریشم: طالبان به شیعیان گفته‌اند که تنها از هفتم تا دهم محرم، می‌توانند مراسم عزاداری ویژه‌ی محرم را برگزار کنند.

در تعهدنامه‌ای که ظاهراً نمایندگان اهل تشیع و طالبان به آن توافق کرده‌اند و امروز (چهارشنبه، ۲۰ سرطان) به دست‌رس هفته‌نامه جاده‌ی ابریشم قرار گرفته، آمده است که عزاداران حسینی، تنها می‌توانند در تکیه‌خانه‌هایی مراسم محرم را برگزار کنند که با آن توافق شده است.

در تعهدنامه آمده که پس از ورود مردم به تکیه‌خانه‌ها، باید دروازه‌های آن بسته شود و مراسم در پشت دروازه‌های بسته برگزار شود‌.

طالبان در این تعهدنامه، گفته‌اند در مناطقی که شیعیان کم‌تر زندگی می‌کنند، نباید عزاداران در مراسم علم‌کشی و توزیع نذرها به گونه‌ی جمعی وارد مسجدها و تکیه‌خانه‌ها شوند.
در تعهدنامه آمده که در این مناطق تنها مراسم در تکیه‌خانه‌‌ها برگزار شود.

در تعهدنامه، آمده که هنگام سخن‌رانی‌ها و نوحه‌های محرمی، نباید از بلندگوها استفاده شود.

بر اساس این تعهدنامه، در مناطقی که بیش‌تر باشندگان آن شیعه استند، تنها در مکان‌های نزدیک به تکیه‌خانه‌ها پرچم‌های عزاداری نصب شود.

طالبان خاطرنشان کرده‌اند که روی پرچم‌ها، الفاظ، تصویرها و اصطلاحات مناسب آورده شود و نوشتن جمله‌های سیاسی ممنوع است.

این تعهدنامه از سوی کمیته‌ی دینی و فرهنگی حکومت طالبان برای تنظیم امور محرم ایجاد شده و به تاریخ ۲۷ ذوالحجه صادر شده است.

طالبان در سه سال‌ حاکمیت پسین شان بر عزاداران محدودیت وضع کرده و در موارد بسیاری، اعمال خشونت نیز کرده‌اند.

همچنان طالبان صبح روز گذشته –دوشنبه، ۱۸ سرطان-، پرچم‌ها و نمادهای عزاداری عاشورا را از سردر خانه‌های شهر هرات پایین آورده و به شیعیان دستور داده که‌ غرفه‌های توزیع نذر برپا نکنند.

نیروهای طالبان صبح زود دوشنبه، به نمایندگان ناحیه‌های شهر هرات و بزرگان مذهبی تفهیم کرده که سرپیچی از این دستور، پیامدهای بدی خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، ریاست امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، یک محتسب را به عنوان رییس ستاد عزاداران محرم گماشته‌ است.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در غرنی نیز بر عزاداران حسینی محدودیت وضع کرده و به آن‌ها اجازه‌ی نصب پرچم‌های ویژه‌ی عاشورا را نداده است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، بر عزاداران حسینی برای برگزاری مراسم ویژه‌ی محرم، محدودیت زیادی وضع کرده است.

سال گذشته، نیروهای طالبان بر عزاداران حسینی در شهر غزنی شلیک کردند که چندین قربانی بر جا گذاشت.