اسلایدر خبری گزارشها

آنتونیو گوترش: رویدادهای امنیتی در افغانستان ۵۵ درصد افزایش یافته است

جاده‌ی ابریشم: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته که از آغاز فبروری تا ۱۳ می سال روان، دو هزار و ۵۰۵ رویداد مرتبط با امنیت را در افغانستان ثبت کرده که نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، افزایش ۵۵درصدی را نشان می‌دهد.

آقای گوترش، در آخرین گزارش سه‌ماهه‌ی خود در باره‌ی افغانستان که در ۱۳ جون به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده، گفته که ۱۰۶ مورد درگیری مسلحانه را در سال روان در افغانستان ثبت کرده؛ در حالی که این رقم در سال گذشته ۷۵ مورد بوده است.

بیش‌تر درگیری‌های مسلحانه که توسط دبیرکل سازمان ملل ثبت شده، از سوی جبهه‌ی آزادی افغانستان و جبهه‌ی مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود انجام شده است. بر اساس گزارش، جبهه‌ی آزادی ۱۴ حمله‌ی تأئیدشده را در شهر کابل انجام داده و جبهه‌ی مقاومت ملی نیز، ۲۹ حمله تأئیدشده را انجام داده که از این جمله، ۲۰ مورد در کابل، دو در تخار، دو در بغلان و یک حمله در پروان ثبت شده است.

در گزارش آقای گوترش آمده است: «هر دو گروه از تکتیک‌های ضربه و فرار علیه نیروهای امنیتی طالبان استفاده کردند؛ در ۲۲ حمله نارنجک پرتاب کردند و در هفت حمله‌ی دیگر، از بم‌های دست‌ساز استفاده کردند.»

گوترش، هم‌چنین گفته که شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی (داعش)، شش حمله را از فبروری تا ۱۵ می در کابل، کندهار و هرات انجام داده که در اثر آن، ۲۵ نیروی طالبان و ۶ غیرنظامی کشته شده و ۴۵ نیروی طالبان و ۱۰ غیرنظامی زخم برداشته‌اند. در گزارش آمده: «شاخه ‌یخراسان داعش در تبلیغات خود هم‌چنان به تهدید جامعه‌ی بین‌المللی ادامه می‌دهد و هم‌زمان حملات در مناطق وسیع‌تر را نیز ترویج می‌کند.»

آقای گوترش هم‌چنان گزارش داده که فعالیت‌های مرتبط به مواد مخدر در افغانستان در سه ماه اخیر میلادی، از ۲۱۲ مورد به ۴۱۸ مورد افزایش یافته که بیان‌گر رشد ۹۷درصدی است. بر اساس این گزارش، مناطق شمال‌شرقی، جنوب‌شرقی، جنوبی و مرکزی افغانستان، شاهد بیش‌ترین افزایش فعالیت‌های مواد مخدر بوده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، از ثبت رویدادهایی نیز گزارش داده که بر فعالیت این سازمان در افغانستان تأثیر گذاشته‌ است. بر اساس گزارش، ملل متحد، از اول فبروری تا ۱۳ می سال روان، ۳۱ رویداد امنیتی را ثبت کرده که به صورت مستقیم کارمندان سازمان ملل متحد در افغانستان را تحت تأثیر قرار داده است. این رویدادها شامل ۱۳ مورد دزدیدن، هفت مورد آزارواذیت، دو مورد بازداشت، یک مورد انفجار بمب دست‌ساز و هشت مورد دیگر بوده اند.

در گزارش آمده است: «هفت رویداد دیگر بر ساختمان‌ها، دفترها و اموال سازمان ملل متحد تأثیر گذاشته است. از جمله ورود اجباری اعضای اداره‌ی عمومی استخبارات [طالبان] به ساختمان سازمان ملل متحد در کابل در چهارم مارچ. این نشان‌دهنده‌ی افزایش جزئی نسبت به ۳۰ رویداد ثبت‌شده در دوره‌ی گزارش قبلی است.»

طالبان هنوز در رابطه به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما قبلاً بارها چنین گزارش‌هایی را رد کرده و ادعا کرده‌اند که هیچ ‌گونه فعالیت برهم‌زننده‌ی امنیت در افغانستان وجود ندارد و کاشت و تولید مواد مخدر نیز به صفر رسیده است.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید